Výsledky vyhľadávania
Váš dotaz: auk2 = "^sfu_un_auth 0145136 xa0jsh si^"
- Réžia
- Kováč, Ctibor
- Výroba
- Československý štátny film Bratislava
- Rok výroby
- 1957
- Krajina
- Slovensko [Československo]
- Pôvodný nosič
- (15 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
- Štáb
- réžia, Ctibor Kováč; scenár, Ján Ladislav Kalina; kamera, Vladimír Ješina ; strih, Anna Lukešová [Anna Forischová], Anastázia Dubravická ; zvuk, Eugen Kiss ; vedúci výroby, Pavel Forisch, Miloš Staštík ; spolupracovali, Ľudovít Baxa, Stanislav Daníček, Alica Demčíková, Jozef Škopek, Koloman Sedláček
- Účinkujúci
- rozprávač: František Dibarbora
herci: František Dibarbora (Fero Chuchvalec), Jozef Ružiak (Elemír), Mária Hájková (Elemírova žena), Daniel Michaelli (referent bytového referátu), Jozef Hanúsek (muž) - Jazyk
- slovenčina
- Anotácia
- Satira na bytovú výstavbu.
- PH – všeobecné (tematické)
- slovenské hrané filmy
objavy a vynálezy
bytové výstavby
televízory
vybaľovanie škatúľ
rozbíjanie vajec
vedecké pokusy
laboratóriá
zanedbané domy
pokazené osvetlenie
detské kočíky
pokazené výťahy
chôdza po schodoch
odomykanie dverí
pokazené dvere
padajúce omietky
umývanie sa v umývadle
kúpanie a sprachovanie v oblečení
vyťahovanie roliet
vŕzgajúce parkety
hádky medzi mužom a ženou
búchanie na dvere
vykopnutie dverí
rozbíjanie nábytku
plačúce ženy
unikajúci plyn
plynové kuchynské sporáky
otrava plynom
čítanie časopisov a novín
úradníci - PH – druh, žáner, forma
- hrané filmy
satiry
filmy pre kiná
krátkometrážne filmy
35 mm filmy - Výrobné a distribučné údaje
- prvý filmovací deň 19570312
posledný filmovací deň 19570329
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19570412
1. kombinovaná kópia schválená dňa 19570418
19570412 (schválený komentár) - Poznámky
- Ukončená identifikácia hercov.
- Výrobné údaje doplnené podľa výrobného listu.
Na záverečných titulkoch uvedené: Vyrobil Zpravodajský film Bratislava. - Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.
- Variant názvu
- Optimízor č. 1 8
- Názov diela (heslo)
- Optimizor č. 1. [film] (1957)
- Štáb
- Réžia: Ctibor Kováč
Scenár: Ján Ladislav Kalina
Kamera: Vladimír Ješina
Strih: Anna Forischová; Anastázia Dubravická
Zvuk: Eugen Kiss
Vedúci výroby: Pavel Forisch; Miloš Staštík
Spolupracovali: Ľudovít Baxa; Stanislav Daníček; Alica Demčíková; Jozef Škopek; Koloman Sedláček
- Účinkujúci – odkazy
- František Dibarbora | rozprávač (hlas) / Fero Chuchvalec
Jozef Ružiak | Elemír
Mária Hájková | Elemírova žena
Daniel Michaelli | referent bytového referátu
Jozef Hanúsek | muž - Katalogizácia
- SFU, 22.01.2007 ; AACR2 (rev.23.02.2022)
- Info
- ***Údaje v spracovaní***
- Kategória
- hraný film
Katalóg SFÚ- Réžia
- Solan, Peter
- Výroba
- Československý film Bratislava
- Rok výroby
- 1964
- Krajina
- Slovensko [Československo]
- Pôvodný nosič
- (88 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
- Štáb
- réžia, spolupráca na scenári, Peter Solan; námet, Peter Karvaš (poviedka Barnabáša Kosa vzostup a pád zo zbierky Čert nespí); scenár, Peter Karvaš, Albert Marenčin; kamera, Tibor Biath; hudba, Pavol Šimai s použitím skladieb Petra Iľjiča Čajkovského, Antonína Dvořáka, Franza Liszta, Jána Cikkera a iných ; II. tvorivá skupina Ján Mináč - Juraj Král ; architekt, Ivan Vaníček ; návrhy kostýmov, Ferdinand Konček ; umelecký maskér, Michal Jurkovič ; strih, Maximilián Remeň ; zvuk, Ondrej Polomský ; vedúci výroby, Gejza Maráky ; pomocná réžia, Jozef Šafarka ; asistentka réžie, Eva Trnková [Eva Štefankovičová] ; asistent kamery, Fridrich Urban ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, Milivoj Uzelac ; asistentka architekta, Oľga Maiová ; výprava, Mikuláš Vida ; kostýmy, Štefan Koller ; asistentka strihu, Vincenta Mihalovičová [Vincentína Klenovská] ; zvukové efekty, Bohumír Brunclík ; zástupca vedúceho výroby, Emil Bandík ; skript, Viera Pišútová [Viera Bieliková] ; hlavný osvetľovač, Július Mladý ; spolupracovali, Alena Breceljová, František Fáber, Vincent Fodor, Milan Hurtig, Rudolf Klučka, Michal Kukumberg, Pavol Lauko, Helena Meisnerová, Jolana Reinthalová [Jolana Kamalárová], Tomáš Valovič, Alexander Zeman
- Účinkujúci
- herci: Josef Kemr (Barnabáš Kos, nahovoril Ivan Krivosudský), Jarmila Košťová (sekretárka Julka), Milivoj Uzelac (dirigent Ruman, nahovoril Michal Belák), Josef Bartl (dirigent Mečík), Ján Bzdúch (hudobný skladateľ Anton Greguš), Hana Sarvašová (Gregušová), Viliam Polónyi (trubkár Gajdoš), Eduard Grečner (hudobný skladateľ Soviar), Jozef Hanúsek (opitý muž na ulici), Naďa Hejná (Ružičková, nahovorila Oľga Adamčíková), Dagmar Kákošová (Anka Vavrečková), Jindřich Láznička (muž čakajúci v rade na pošte), Jaroslav Rozsíval (súdruh Vavro), Anton Trón (súdruh Vavruš), Jaroslav Vrzala (súdruh Vavrík), Zoltán Sačarovský (čašník), Nina Doktorová (sekretárka), Helena Paulíny-Tóthová (žena pred obchodom)
- Jazyk
- slovenčina
- Anotácia
- Satirická tragikomédia pranierujúca malomeštiacke prežitky, pokrytectvo a intrigánstvo. Barnabáš Kos, trianglista veľkého symfonického orchestra, je nečakane menovaný za jeho riaditeľa. Skromný hudobník sa spočiatku bráni, no čoskoro pochopí, akými pravidlami sa riadi mechanizmus kariéry, ku ktorému nevyhnutne patrí pochlebovanie a šplhúnstvo jeho kolegov. Filmová adaptácia poviedky Petra Karvaša Barnabáša Kosa vzostup a pád zo zbierky Čert nespí.
- A satirical tragicomedy criticising hypocrisy, intrigues and provincial life-style. Barnabáš Kos is the triangle player in a big symphony orchestra who is unexpectedly appointed its director. The modest musician resists but soon he realizes what kinds of behaviour form the inevitable rules governing people's careers.
- PH – všeobecné (tematické)
- slovenské hrané filmy
malomeštiaci
pokrytectvo
byrokracia
karierizmus
neodbornosť
symfonické orchestre
hudobníci a hudobníčky
dirigenti a dirigentky
hra na lesný roh
hra na trúbku
hra na tympán
triangle
hra na triangel
skúšky orchestrov
plynové masky
meškanie do práce
kartové hry
fajčenie cigariet
písanie na písacom stroji
otváranie listov
úradníci za prepážkou
ľudia stojaci v rade
čítanie časopisov a novín
čistenie nechtov
ľudia vychádzajúci z dverí
hra na fujaru
prázdne dlhé chodby
pitné fontánky
údery do hlavy
hra na husle
hra na violončelo
čítanie listov
deti na nočníkoch
detské vláčiky
zapaľovače
opilci
zapaľovanie cigariet zapaľovačom
hra na bubny
podpisovanie dokumentov
telefonovanie
vybavovanie na úradoch
písanie perom
noční strážnici
spanie na stoloch
viazanie kravaty
cestovanie v električke
železničné priecestia
osobné vlaky
chôdza po schodoch
odomykanie dverí
nočné mestá
bianko podpis
reštaurácie
čašníci
rómske kapely
hudobné partitúry
hra na klavír
servírovanie kávy
diktovanie textu
staveniská
hutnícke podniky
tavenie železa
triangle
člnkovanie
koncerty klasickej hudby
vystupovanie z automobilu
viazanie motýlika
koncertné sály
diváci
prípitky
švédske stoly
jedenie
pitie alkoholických nápojov - PH – druh, žáner, forma
- hrané filmy
filmy pre kiná
filmové adaptácie literárnych predlôh
satirické tragikomédie
zakázané filmy
dlhometrážne filmy
35 mm filmy - Filmové lokácie – exteriéry
- Bratislava (Slovensko)
- Filmové lokácie – reály
- Bratislava (Slovensko) - Internát Juraja Hronca, Hradná reštaurácia
- Výrobné a distribučné údaje
- literárny scenár schválený dňa 19640302
výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19640707 (generálny rozpočet vypracovaný), 19640721 (rozpočet schválený)
rozpočet v sume 2.837.224, - Kčs
prvý filmovací deň 19640714 (ateliér)
posledný filmovací deň 19641014
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19641027
1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19641215
1. kombinovaná kópia schválená dňa 19641217
odovzdanie dielav do distribúcie dňa: 19641230
premiéra 19650319 (kino Slovan, Bratislava)
19640306 (prvá pracovná porada) - Poznámky
- Satirická kniha poviedok Petra Karvaša Čert nespí (1954) sa stala v roku 1956 námetom pre rovnomennú prvú slovenskú filmovú satiru debutujúcich režisérov Petra Solana a Františka Žáčka. K sfilmovaným poviedkam Smutný káder a Typický prípad z literárneho cyklu Príbehy nenápadného mládenca a k poviedke Veľkorysá kampaň z cyklu Bezúhonné podobizne sa v roku 1964 pridala aj satirická poviedka Barnabáša Kosa vzostup a pád z cyklu V objatí múzy. Na filmovom spracovaní príbehu o trianglistovi symfonického orchestra, ktorý sa nečakane stane jeho riaditeľom začal pracovať už v roku 1954 spolu so spisovateľom Petrom Karvašom český scenárista Ivan Osvald v barrandovskej tvorivej skupine Jiří Šebor – Miloš Kratochvíl. Dramaturgia však nebola spokojná so scenáristickým spracovaním poviedky a v roku 1956 scenár zamietla. V roku 1957 o poviedku prejavili záujem slovenskí filmári - režisér Peter Solan a scenárista Maximilián Nitra. V roku 1958 predložili Umeleckej rade Hraného filmu svoju verziu literárneho scenára. Umelecká rada scenár 11. marca 1958 schválila s požiadavkou dopracovať postavu Barnabáša Kosa a postavu námestníka – manipulátora bez tváre, mena aj bez zodpovednosti. V máji 1958 riaditeľ Hraného filmu Július Jaššo zastavil prípravy na nakrúcanie filmu a namiesto toho zaradil do výrobného plánu film režiséra Jána Lacka Šťastie príde v nedeľu. Realizáciu filmu Petra Solana podmienil zapracovaním pripomienok Umeleckej rady do technického scenára. K Barnabášovi Kosovi sa však Peter Solan a Peter Karvaš mohli vrátiť až v roku 1964. Novú verziu literárneho scenára s názvom „Kde je Barnabáš Kos?“ napísali tentokrát so scenáristom a dramaturgom Albertom Marenčinom. V marci 1964 bol film Prípad Barnabáš Kos zaradený do výroby v II. tvorivej skupine Ján Mináč - Juraj Král. Film sa nakrúcal v Bratislave od júla do októbra 1964 a celkový rozpočet filmu dosiahol 2.837.224 Kčs. Po filmoch Boxer a smrť (1962) a Tvár v okne (1963) to bola tretia a posledná Solanova spolupráca s kameramanom Tiborom Biathom. Do hlavnej úlohy filmu obsadili českého herca Josefa Kemra, ktorý si už zahral v roku 1961 v slovenskom filme Tri razy svitá ráno režiséra Jozefa Medveďa. Jeho sekretárku Julku stvárnila televízna hlásateľka Jarmila Košťová, známa aj z filmov Mladé srdcia (1952) a V piatok, trinásteho... (1953). Vedenie Slovenskej filharmónie nesúhlasilo s účinkovaním filharmonického orchestra. Podľa ich dobových vyjadrení film nepravdivo vykresľoval život hudobníkov a zosmiešňoval umeleckú prácu symfonického orchestra. Napokon bol orchester vo filme zložený z hudobníkov rozhlasu, opery, divadla Nová scéna a z niekoľkých členov Slovenskej filharmónie. V postave hudobného skladateľa Soviara sa objavil režisér Eduard Grečner a v postavách dirigentov orchestra účinkovali českí hudobní skladatelia a dirigenti Milivoj Uzelac a Josef Bartl. Autorom plagátu k filmu bol akademický maliar Marián Čunderlík, ktorý vytvoril aj plagáty k Solanovým filmom Tvár v okne (1963) a Kým sa skončí táto noc (1965). Slávnostnú premiéru mal film 19. marca 1965 v bratislavskom kine Slovan. Spolupráca režiséra Petra Solana so spisovateľom Petrom Karvašom pokračovala v ďalších rokoch televíznymi filmami Sedem svedkov (1967) a Malá anketa (1968) a skončila sa hraným filmom podľa Karvašovej rovnomennej novely Pán si neželal nič (1970). (autor: Renáta Šmatláková, 2021)
Niektoré funkcie tvorcov neuvedené v titulkoch doplnené podľa návrhu rozpočtu z dokumentácie k výrobe filmu - Pavol Lauko, Tomáš Valovič, Rudolf Klučka. - Identifikácia hercov ukončená.
V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobilo Štúdio hraných filmov Bratislava - Koliba Tvorivá skupina dr. J. Mináč - Juraj Král Ateliéry a laboratóriá. - Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.
Dĺžka komponovanej hudby: 21 min. (1260 sek.) - Variant názvu
- Kde je Barnabáš Kos? 2
- Prípad Barnabáša Kosa 2
- Súvisiaci názov
- preklad názvu: The Barnabas Kos case [eng]
- preklad názvu: The Case of Barnabas Kos [eng]
- preklad názvu: Barnabáš Kos - eset [hun]
- preklad názvu: Případ Barnabáš Kos [cze]
- preklad názvu: Sprawa Barnaby Kosa [pol]
- preklad názvu: Wzlot i upadek Barnabasza Kos [pol]
- preklad názvu: Barnabáš Kosi juhtum [est]
- preklad názvu: Le Cas Barnabáš Kos [fre]
- Názov diela (heslo)
- Prípad Barnabáš Kos [film] (1964)
- Štáb
- Réžia: Peter Solan
Autor literárnej predlohy: Peter Karvaš
Scenár: Peter Karvaš; Albert Marenčin
Spolupráca na scenári: Peter Solan
Kamera: Tibor Biath
Hudba: Pavol Šimai
Architekt: Ivan Vaníček
Návrhy kostýmov: Ferdinand Konček
Umelecký maskér: Michal Jurkovič
Strih: Maximilián Remeň
Zvuk: Ondrej Polomský
Vedúci výroby: Gejza Maráky
Pomocná réžia: Jozef Šafarka
Asistent réžie: Eva Štefankovičová
Asistent kamery: Fridrich Urban
Asistent architekta: Oľga Maiová
Vedúci výpravy: Mikuláš Vida
Kostymér: Štefan Koller
Asistenti strihu: Vincentína Klenovská
Zvukové efekty: Bohumír Brunclík
Zástupca vedúceho výroby: Emil Bandík
Skript: Viera Bieliková
Hlavný osvetľovač: Július Mladý
Spolupracovali: Alena Breceljová; František Fáber; Vincent Fodor; Milan Hurtig; Rudolf Klučka; Michal Kukumberg; Pavol Lauko; Helena Meisnerová; Jolana Kalamárová; Tomáš Valovič; Alexander Zeman
Tvorivá skupina: II. tvorivá skupina Ján Mináč - Juraj Král
- Hudba (realizácia)
Dirigent: Milivoj Uzelac
Hudbu nahral: Filmový symfonický orchestr
- Účinkujúci – odkazy
- Josef Kemr | Barnabáš Kos (hlas: Ivan Krivosudský )
Jarmila Košťová | sekretárka Julka
Milivoj Uzelac | dirigent Ruman (hlas: Michal Belák )
Josef Bartl | dirigent Mečík
Ján Bzdúch | hudobný skladateľ Anton Greguš
Hana Sarvašová | Gregušová
Viliam Polónyi | trubkár Gajdoš
Eduard Grečner | hudobný skladateľ Soviar
Jozef Hanúsek | opitý muž na ulici
Naďa Hejná | Ružičková (hlas: Oľga Adamčíková )
Dagmar Kákošová | Anka Vavrečková
Jindřich Láznička | muž čakajúci v rade na pošte
Jaroslav Rozsíval | súdruh Vavro
Anton Trón | súdruh Vavruš
Jaroslav Vrzala | súdruh Vavrík
Zoltán Sačarovský | čašník
Nina Doktorová | sekretárka
Helena Paulíny-Tóthová | žena pred obchodom - Katalogizácia
- SFU, 02.07.2003 ; AACR2 (rev.24.01.2024)
- Info
- ***Údaje v spracovaní***
- NID
- urn:nbn:sk:sfu-ko1ugp1
- Kategória
- hraný film
Video
Externé odkazy
Slovenská filmová databázaKatalóg SFÚHeslár SFÚ- Réžia
- Pavlovič, Vladislav
- Výroba
- Československý film Bratislava
- Rok výroby
- 1964
- Krajina
- Slovensko [Československo]
- Pôvodný nosič
- (85 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
- Štáb
- réžia, Vladislav Pavlovič; námet, Erna Suchánová; scenár, Zuzana Suchánová; kamera, Vincent Rosinec; hudba, Pavol Šimai ; III. tvorivá skupina Ján Beer – Pavol Bauma ; dramaturgia, Ján Beer ; architekt, Rudolf Kováč ; návrhy kostýmov, Mária Rudavská ; umelecká maskérka, Mária Grandtnerová ; strih, Bedřich Voděrka ; zvuk, Jaroslav Plavec ; vedúci výroby, Alexej Artim ; pomocná réžia, Štefan Briestenský ; asistent réžie, Adolf Lachkovič ; druhá kamera, Benedikt Krivošík ; asistent kamery, Vladimír Ondruš ; nahrala, Studiová skupina Karla Dubu ; elektronické zvuky, Ivan Stadtrucker ; gitarové sólo, Karol Ondreička ; text piesne, Milan Lasica ; asistentka architekta, Gabriela Jurechová ; výprava, Oskar Havlík ; kostýmy, Júlia Ballagová ; asistentka strihu, Mária Inczeová ; zvukové efekty, Bohumír Brunclík ; vedúci nakrúcania, Eugen Bobek ; skript, Mária Žajdlíková ; hlavný osvetľovač, Milan Kovačič ; fotograf, Anton Podstraský ; spolupracovali, Mária Strakáčová, Agneša Klasová, Hana Skovajsová, Dušan Brodanský, Jozef Belan, Bohuslav Zezulka, Milan Strojný
- Účinkujúci
- herci: Jela Lukešová (Mária Haviarová), Gustáv Valach (Martin Haviar), Gašpar Arbet ml. (Igor Haviar), Magda Vášáryová (Eva Tvrdoňová), Božidara Turzonovová (Zdena Tvrdoňová), Ján Rybárik (Tvrdoň), Viera Ryšková (Alena), Peter Vršanský (Laco Motyčka), Peter Heriban (Ivan), Pavol Melichárek (Gusto), Mária Markovičová (Evina babka), Xénia Gracová [Xénia Kubová] (vedúca závodného klubu), Margita Mazalová (knihovníčka, nahovorila Hana Sarvašová), Naďa Hejná (tetka, nahovorila Oľga Adamčíková), Jaroslava Kolesárová (vrátnička, nahovorila Terézia Kronerová), Magda Schwingerová (pokladníčka, nahovorila Oľga Lichardová), Valéria Planková (upratovačka, nahovorila Elena Latečková [Elena Rampáková], Tibor Bogdan (policajt), Koloman Matušík (policajt, nahovoril Jozef Cút), Milan Tuma (vojak, nahovoril Karol Strážnický), Milan Fiabáne (taxikár, nahovoril Vladimír Kostovič), Hana Styková (ženský hlas), Oľga Vronská (ženský hlas), Imrich Jenča (hlas rozhlasového moderátora)
- Jazyk
- slovenčina
- Anotácia
- Príbeh o citovom dozrievaní mladých ľudí a o ich komplikovaných vzťahoch s rodičmi. Manželstvo Igorových rodičov je v kríze a Igor je postavený pred ťažké rozhodnutie - musí si vybrať, s ktorým zo svojich rodičov chce po ich rozvode žiť. Dáva prednosť mame, postupne však zisťuje, že nie je až takou "dokonalou" matkou, ako si myslel.
- It is a story of emotional maturing and parent-child relationship. Igor has to make up his mind about with which of his parents he wants to live after their divorce. He chooses his mom but later he realizes she is not such a perfect mother as he thought.
- PH – všeobecné (tematické)
- slovenské hrané filmy
medziľudské vzťahy
rodinné vzťahy
citové dozrievanie
manželské krízy
mládež
puberta
Škoda Felicia 996 kabriolet
šoférovanie osobných áut
ženy šoférky
železničné priecestia
železničné signalizačné zariadenia
parné lokomotívy
nákladné vlaky
upratovačky
hra na gitaru
krádeže kľúčov
mládežnícke hudobné skupiny
odomykanie dverí
behanie po schodoch
fajčenie cigariet
zapaľovanie cigariet
mužské záchody
kultúrne domy
spoločenské sály
hra na klavír
hra na bubny
detské speváčky
knihovníci a knihovníčky
knižnice
chôdza po schodoch
tehotné ženy
nevlastné matky
príchody domov
vzťah otec - dcéra
odvrávanie rodičom
pozeranie do zrkadla
česanie vlasov
jedenie
partnerské vzťahy
hádky medzi mužom a ženou
rozvody
čítanie časopisov a novín
fajčenie cigariet - deti
kotúčové magnetofóny
opravy pokazených zipsov
prasknutie struny na gitare
žehlenie
autoritatívni otcovia
zvonenie pri dverách
čítanie listov
recitácia
nevera
opaľovanie
plavárne
kúpaliská
ľudia na kúpaliskách
ľudia v plavkách
jedenie zmrzliny
novinové stánky
príprava kávy
skúšky hudobných skupín
facky
plačúce ženy
prvé lásky
telefonovanie
opaľovanie na balkóne
zbieranie bielizne
ľudské tiene
bicyklovanie
kiná
kupovanie lístkov do kina
pečiatkovanie
prezeranie rodinných fotografií
vzťah otec - syn
vzťah matka - syn
priateľstvá medzi deťmi
ranné vstávanie
hádky medzi deťmi
jedenie kyslých uhoriek
trúbenie osobných automobilov
dopravní policajti
šoférovanie bez vodičského preukazu
hľadanie
diváci
tancujúce páry
twist - PH – druh, žáner, forma
- hrané filmy
filmy pre kiná
psychologické filmy
dlhometrážne filmy
35 mm filmy - Filmové lokácie – exteriéry
- Luhačovice (Česko) - hala Vincentka, Kolonáda
Žilina (Slovensko) - Dom odborov, Námestie slobody - Filmové lokácie – reály
- Žilina (Slovensko) - Dom odborov, Mestská krytá plaváreň
- Výrobné a distribučné údaje
- literárny scenár schválený dňa 19631128
technický scenár schválený dňa 19640420
výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19640516 (rozpočet vypracovaný), 19640519 (rozpočet schválený)
rozpočet v sume 2.298.556, - Kčs
započatie výrobných prác 19640529 (I. pracovná porada výrobného štábu)
prvý filmovací deň 19640601 (ateliér) prvý filmovací deň 19640701 (exteriér)
posledný filmovací deň 19640903 (exteriér)
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19640928
1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19641024
1. kombinovaná kópia schválená dňa 19641026
odovzdanie dielav do distribúcie dňa: 19641125
19640414 (I. stavací deň v ateliéri) - Poznámky
- V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobilo Štúdio hraných filmov tvorivá skupina J. Beer - inž. P. Bauma Ateliéry - laboratóriá Bratislava - Koliba.
- Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.
Vo filme znejú skladby Láska na kolech (autor hudby: Adolf Langer, autor textu: Alfons Jindra, spev: Milan Chladil), Vážení dospelí (autor hudby: Pavol Šimai, autor textu: Milan Lasica). - Variant názvu
- Budúcu nedeľu 2
- Gavalieri 2
- Súvisiaci názov
- preklad názvu: Great mama [eng]
- preklad názvu: Kavalíři [cze]
- preklad názvu: Mamă ciudată [rum]
- Názov diela (heslo)
- Senzi mama [film] (1964)
- Štáb
- Réžia: Vladislav Pavlovič
Námet: Erna Suchánová
Scenár: Zuzana Suchánová
Kamera: Vincent Rosinec
Hudba: Pavol Šimai
Dramaturgia: Ján Beer
Architekt: Rudolf Kováč
Návrhy kostýmov: Mária Rudavská
Umelecký maskér: Mária Grandtnerová
Strih: Bedřich Voděrka
Zvuk: Jaroslav Plavec
Vedúci výroby: Alexej Artim
Pomocná réžia: Štefan Briestenský
Asistent réžie: Adolf Lachkovič
Druhá kamera: Benedikt Krivošík
Asistent kamery: Vladimír Ondruš
Asistent architekta: Gabriela Jurechová
Vedúci výpravy: Oskar Havlík
Kostymér: Júlia Ballagová
Asistent strihu: Mária Inczeová
Zvukové efekty: Bohumír Brunclík
Vedúci nakrúcania: Eugen Bobek
Skript: Mária Žajdlíková
Hlavný osvetľovač: Milan Kovačič
Fotograf: Anton Podstraský
Spolupracovali: Mária Strakáčová; Agneša Klasová; Hana Skovajsová; Dušan Brodanský; Jozef Belan; Bohuslav Zezulka; Milan Strojný
Tvorivá skupina: III. tvorivá skupina Ján Beer - Pavol Bauma
- Hudba (realizácia)
Elektronické zvuky: Ivan Stadtrucker
Hra na gitaru: Karol Ondreička
Autor textu piesne: Milan Lasica
Hudbu nahral: Studiová skupina Karla Dubu
- Účinkujúci – odkazy
- Jela Lukešová | Mária Haviarová
Gustáv Valach | Martin Haviar
Gašpar Arbet, ml. | Igor Haviar
Magda Vášáryová | Eva Tvrdoňová
Božidara Turzonovová | Zdena Tvrdoňová
Ján Rybárik | Tvrdoň
Viera Ryšková | Alena
Peter Vršanský | Laco Motyčka
Peter Heriban | Ivan
Pavol Melichárek | Gusto
Mária Markovičová | Evina babka
Xénia Kubová | vedúca závodného klubu
Margita Mazalová | knihovníčka (hlas: Hana Sarvašová )
Naďa Hejná | tetka (hlas: Oľga Adamčíková )
Jaroslava Kolesárová | vrátnička (hlas: Terézia Kronerová )
Magda Schwingerová | pokladníčka (hlas: Oľga Lichardová )
Valéria Planková | upratovačka (hlas: Elena Rampáková )
Tibor Bogdan | policajt
Koloman Matušík | policajt (hlas: Jozef Cút )
Milan Tuma | vojak (hlas: Karol Strážnický )
Milan Fiabáne | taxikár (hlas: Vladimír Kostovič )
Hana Styková | ženský hlas
Oľga Vronská | ženský hlas
Imrich Jenča | hlas rozhlasového moderátora - Katalogizácia
- SFU, 02.07.2003 ; AACR2 (rev.17.04.2024)
- Info
- ***Údaje v spracovaní***
- Kategória
- hraný film
Katalóg SFÚ- Réžia
- Uher, Štefan
- Výroba
- Filmová tvorba a distribúcia Bratislava
- Rok výroby
- 1962
- Krajina
- Slovensko [Československo]
- Pôvodný nosič
- (90 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
- Štáb
- réžia, Štefan Uher; námet, scenár, Alfonz Bednár (poviedky Fajolov príspevok, Pontónový deň a Zlatá brána); kamera, Stanislav Szomolányi; hudba, Ilja Zeljenka ; I. tvorivá skupina Alberta Marenčina ; architekt, Jiří Červík st. ; strih, Bedřich Voděrka ; zvuk, Rudolf Pavlíček ; vedúci výroby, Ján Svikruha ; pomocná réžia, Eduard Grečner ; asistent kamery, Andrej Barla ; nahral, Ženský zbor Slovenskej filharmónie ; dirigent, Ladislav Holásek ; spracovateľ konkrétnej hudby, Ivan Stadtrucker ; výprava, Mikuláš Vida ; kostymérka, Júlia Ballagová ; maskérka, Emília Bobeková ; zástupca vedúceho výroby, Anton Vyskočil ; skript, Magdaléna Fauthová
- Účinkujúci
- herci: Marián Bielik (Fajolo, vl.m. Oldrich Fajták, nahovoril Michal Dočolomanský), Jana Beláková (Bela Blažejová), Eliška Nosálová (Stanka Blažejová, Belina matka), Oľga Šalagová (Jana), Pavol Chrobák (mechanizátor jednotného roľníckeho družstva Blažej, nahovoril Viliam Polónyi), Andrej Vandlík (Ján Blažej, Belin otec), Adam Jančo (stohár Blažej), Ľubomír Roman (Peťo), Peter Lobotka (Milo Blažej, Belin brat), Vladimír Malina (rybár), Zuzana Rusková (rybárova žena), Anton Galba (domovník Meg, nahovoril Alfonz Gajdoš), Vincent Krajčík (predseda jednotného roľníckeho družstva), Ján Žitňan (družstevník)
- Jazyk
- slovenčina, angličtina, čeština
- Anotácia
- Lyrický príbeh nesmelej lásky dvoch mladých ľudí zachytáva emocionálne dozrievanie súdobej mládeže, ktorá sa snaží zakryť svoju neistotu, neskúsenosť a strach zo života hraným cynizmom a odmietavou pózou. Ich vnútorný svet je však plný citov, ku ktorým sa nechcú verejne priznať.
- A lyrical story of the shy love of two young people. They try to hide their doubts, lack of experience and fear by pretended cynicism and negative attitudes. But the truth is their inner worlds are full of emotions that they are afraid to reveal.
- PH – všeobecné (tematické)
- slovenské hrané filmy
prvé lásky
električky
chodci
televízne antény
strechy
počúvanie rozhlasu
detské hry
skákanie panáka
kotúľanie pneumatík
fotografovanie
pózovanie pred fotoaparátom
kajakári
česanie vlasov
zapaľovanie sviečok
nevidiaci ľudia
zatmenie Slnka
pitie alkoholických nápojov
klamanie rodičom
plačúce ženy
hlasovanie
fotografie ľudských rúk
opaľovanie na strechách
letiace lietadlá
hádky medzi mužom a ženou
jazdy výťahom
pozeranie do zrkadla
odomykanie dverí
kúpaliská
ľudia kúpajúci sa na kúpaliskách
ľudia v plavkách
lode
kúpanie v rieke
bezrukí muži
fajčenie fajok
rodinné vzťahy
vnútrobloky
brigádnici
autobusy
jednotné roľnícke družstvá
konské záprahy
traktory
zanedbané poľnohospodárske stroje a zariadenia
dediny
dedinské krčmy
pitie piva
prípitky
fajčenie cigariet
zber slamy
jazda na motorkách
žatevné brigády
otváranie vín
obilné polia
čítanie listov
pontóny
erotika
bozky (muž-žena)
nahota
výmena žiarovky
búrky
dážď
vyvolávanie fotografií - PH – druh, žáner, forma
- hrané filmy
filmy pre kiná
filmové drámy
filmové adaptácie literárnych predlôh
zakázané filmy
dlhometrážne filmy
35 mm filmy - Filmové lokácie – exteriéry
- Bratislava (Slovensko) - Dunaj, križovatka ul. Laurinská a Štúrova, Krížna ulica, Záhradnícka ulica, Odborárske námestie, Slovenská technická univerzita Námestie Slobody, kúpalisko Tehelné pole, Vlčie hrdlo, Stará radnica Hlavné námestie
Nitrianska Blatnica (Slovensko) - JRD Nitrianska Blatnica, časť Na Stohu, časť Na bani
Radošina (Slovensko) - Kamenná ulica, Piešťanská ulica, Nádražná ulica, cesta medzi obcami Bzince a Radošina - Výrobné a distribučné údaje
- literárny scenár schválený dňa 19620409
výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19620704 (rozpočet vypracovaný), 19620721 (rozpočet schválený)
rozpočet v sume 2.428.701.20, - Kčs rozpočet v sume 79.105, - Kčs (rozpočet skrátený o dlh soc. záväzku) rozpočet v sume 2.349.596,20, - Kčs (rozpočet po úprave)
prvý filmovací deň 19620711 (exteriér) prvý filmovací deň 19620924 (ateliér)
posledný filmovací deň 19621109
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19621213
1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19621228
1. kombinovaná kópia schválená dňa 19621229
odovzdanie dielav do distribúcie dňa: 19621231
19620410 (prvá pracovná porada) - 19620910 (prvý stavací deň v ateliéri č. II)
- Poznámky
- Keď v roku 1962 nakrútil Štefan Uher Slnko v sieti, Martin Hollý Havraniu cestu a Peter Solan film Boxer a smrť, málokto tušil začiatok novej éry myšlienkového i výrazového hľadania a experimentu, obdobia, ktoré vo svojich vrcholoch [filmy Uhra, Solana, Jakubiska, Havettu a Hanáka] dodnes zostalo neprekonané. Vznikli tri hrané filmy vysokej umeleckej kvality, s ktorými sa slovenská kinematografia presadila v československom aj medzinárodnom kontexte. V roku 1963 získali významné ocenenia na 5. festivale československých filmov v Ústí nad Labem. Film Slnko v sieti scenáristu Alfonza Bednára, režiséra Štefana Uhra a kameramana Stanislava Szomolányiho odštartoval novú vlnu československej kinematografie. Podľa filmových kritikov ide o jedno z prelomových filmových diel. Prinieslo nový spôsob filmového rozprávania [rozbitie tradičného lineárneho rozprávania príbehu na malé časti a motívy], nový analytický pohľad na realitu zameranú na človeka a na jeho city a pocity, aj na historické a spoločenské súvislosti. Kamera v detailoch vystihla atmosféru, evokovala náladu, zatmenie slnka sa stalo symbolom zatmenia citov a vzťahov, hlasno hrajúci tranzistor nahradil rozhovor, symfonickú hudbu vystriedala hudba elektronická. Základom filmového scenára boli tri časopisecky publikované poviedky - Fajolov príspevok, Pontónový deň a Zlatá brána, ktoré v roku 1961 vyšli v Slovenských pohľadoch a v časopise Kultúrny život. Alfonz Bednár ich v roku 1977 súhrnne vydal v súbore Blok 4/B. Film mal pôvodne režírovať Stanislav Barabáš, ale po jeho odmietnutí ponúkol dramaturg Albert Marenčin spoluprácu režisérovi Štefanovi Uhrovi. Týmto filmom Uher nadviazal na svoju predchádzajúcu dokumentaristickú tvorbu a podarilo sa mu spojiť realistickú poetiku dokumentárneho filmu so štylizáciou hraného príbehu. Do hlavných postáv obsadil nehercov Janu Belákovú a Mariána Bielika, úlohu Belinej matky si zahrala herečka Eliška Nosálová. Film sa nakrúcal v Bratislave a v Nitrianskej Blatnici od 11. 7. 1962 do 9. 11. 1962 a celkové náklady dosiahli 2,3 mil. Kčs. Uvedenie filmu do distribúcie v kinách nebolo jednoduché. Prvý tajomník ÚV KSS Karol Bacílek údajne identifikoval v slepote matky politický symbol o slepote strany. Filmu sa dodatočne pripisovali aj rôzne "zašifrované" postoje a významy - napr. zatmenie slnka sa rovná súmraku komunizmu, čln na suchu je súčasný stav socializmu a podobne. Film prešiel podrobným a opakovaným schvaľovaním a napokon k jeho uvoľneniu do kín prispelo udelenie Ceny československej kritiky v roku 1963. (autor: R. Šmatláková, 2009)
- Ocenenie: Cena Závodu SNP v Žiari nad Hronom (udelená v roku 1963 spolu s českým filmom režiséra K. Kachyňu Trápení)
- Ocenenie: Čestné uznání filmu Slnko v sieti za zdařilý umělecký experiment, který novými prostředky pravdivě zachycuje tvář naší dnešní mládeže, Cena československé filmové kritiky za rok 1962 slovenskému uměleckému filmu Štefana Uhra Slnko v sieti a Vyznamenání ÚV ČSM Za pracovní úspěchy režiséru Štefanovi Uhrovi a kameramanu Stanislavu Szomolányimu za vynikající uměleckou práci ve filmu Slnko v sieti - 5. festival československého filmu Ústí nad Labem 1963
- Ocenenie: Hlavná cena v oblasti dlhého hraného filmu Š. Uhrovi za film Organ (s prihliadnutím k réžii filmu Slnko v sieti) v Umeleckej súťaži k 20. výročiu oslobodenia ČSSR (udelená v roku 1965)
- Ocenenie: Štátna cena Klementa Gottwalda s čestným titulom laureát štátnej ceny Klementa Gottwalda Alfonzovi Bednárovi za námety filmov Slnko v sieti a Organ (r. Š. Uher) (udelená v roku 1967)
- Ocenenie: Druhé miesto v kategórii Najlepší slovenský hraný film - Anketa 2000 (anketa slovenských filmových novinárov a kritikov o najlepší slovenský a zahraničný film storočia a o najlepšieho slovenského a zahraničného filmového tvorcu storočia)
Vo filme sa hovorí slovensky, znejú piesne v angličtine a češtine.
Ukončená identifikácia hercov.
V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobilo Štúdio hraných filmov Bratislava Koliba. - Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.
Dĺžka komponovanej a archívnej hudby: 35 min. 14 sek. (2114 sek.). Autori archívnej hudby: Jaroslav Laifer, Jiří Šlitr, Alfons Jindra, Vlastimil Hala, Jiří Suchý. - Súvisiaci názov
- preklad názvu: The sun in a net [eng]
- preklad názvu: Nap a hálóban [hun]
- preklad názvu: Die Sonne im Netz [ger]
- preklad názvu: Słońce w sieci [pol]
- Názov diela (heslo)
- Slnko v sieti [film] (1962)
- Štáb
- Réžia: Štefan Uher
Autor literárnej predlohy: Alfonz Bednár
Scenár: Alfonz Bednár
Kamera: Stanislav Szomolányi
Hudba: Ilja Zeljenka
Architekt: Jiří Červík, st.
Strih: Bedřich Voděrka
Zvuk: Rudolf Pavlíček
Vedúci výroby: Ján Svikruha
Pomocná réžia: Eduard Grečner
Asistent kamery: Andrej Barla
Vedúci výpravy: Mikuláš Vida
Kostymér: Júlia Ballagová
Maskér: Emília Bobeková
Zástupca vedúceho výroby: Anton Vyskočil
Skript: Magdaléna Fauthová
Tvorivá skupina: I. tvorivá skupina Alberta Marenčina
- Hudba (realizácia)
Dirigent: Ladislav Holásek
Spracovateľ konkrétnej hudby: Ivan Stadtrucker
Spev: Ženský zbor Slovenská filharmónia
- Účinkujúci – odkazy
- Marián Bielik | Fajolo, vl.m. Oldrich Fajták (hlas: Michal Dočolomanský )
Jana Beláková | Bela Blažejová
Eliška Nosálová | Stanka Blažejová, Belina matka
Oľga Šalagová | Jana
Pavol Chrobák | mechanizátor jednotného roľníckeho družstva Blažej (hlas: Viliam Polónyi )
Andrej Vandlík | Ján Blažej, Belin otec
Adam Jančo | stohár Blažej
Ľubomír Roman | Peťo
Peter Lobotka | Milo Blažej, Belin brat
Vladimír Malina | rybár
Zuzana Rusková | rybárova žena
Anton Galba | domovník Meg (hlas: Alfonz Gajdoš )
Vincent Krajčík | predseda jednotného roľníckeho družstva
Ján Žitňan | družstevník - Katalogizácia
- SFU, 02.07.2003 ; AACR2 (rev.20.10.2023)
- Info
- ***Údaje v spracovaní***
- Kategória
- hraný film
Video
Externé odkazy
Slovenská filmová databázaKatalóg SFÚHeslár SFÚ