Neprihlásený používateľ
Katalóg SFÚ
  1. Týždeň vo filme. 11/1961

    Fyzický popis
    Duplikačný pozitív: 1 kotúč z 1 (270 m) : 1:1,37 ; 35 mm
    Jazyk
    slovenčina
    PH – všeobecné (tematické)
    slovenské spravodajské filmy
    PH – druh, žáner, forma
    spravodajské filmy
    krátkometrážne filmy
    35 mm filmy
    Poznámky
    TvF 11/1961
    Unifikovaný názov
    Týždeň vo filme [film]. 11/1961 (1961)
    Krajina
    Slovensko
    Katalogizácia
    SFU, 30.10.2014 ; AACR2 (rev.01.12.2014)
    Kategória
    filmové nosiče (archívne)
    The film renders the life of a young generation of artists formed during the middle of the war. Anabella - a beautiful young girl meets the company of friends and becomes the object of their dreams and desires. The artists, charmed by the magic about her do not notice her sadness which leads her to a tragic end.
    PH – všeobecné (tematické)
    slovenské hrané filmy
    PH – druh, žáner, forma
    hrané filmy
    filmy pre kiná
    filmové adaptácie literárnych predlôh
    zakázané filmy
    dlhometrážne filmy
    35 mm filmy
    Filmové lokácie – exteriéry
    Bratislava (Slovensko)
    Smolenice (Slovensko)
    Plavecký Mikuláš (Slovensko)
    Cajla (Pezinok, Slovensko)
    Skalnaté pleso (Slovensko)
    Filmové lokácie – ateliéry
    Koliba - lokácia (filmový ateliér)
    Filmové lokácie – reály
    Bratislava (Slovensko)
    Brno (Česko)
    Červený Kameň (Častá, Slovensko)
    Žilina (Slovensko)
    Demänová (Liptovský Mikuláš, Slovensko)
    Výrobné a distribučné údaje
    literárny scenár schválený dňa 19650112
    technický scenár schválený dňa 19651207
    zaradenie do výroby dňa 19651027
    výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19660307
    rozpočet v sume 3.191.000, - Kčs
    prvý filmovací deň 19660222 (Bratislava - reál)
    posledný filmovací deň 19660721 (Bratislava - exteriér Dunaj)
    pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19660801
    1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19661004
    1. kombinovaná kópia schválená dňa 19661005
    19651027 (započatie prípravných prác)
    Poznámky
    Novelu Panna zázračnica napísal Dominik Tatarka ako mladý vojak koncom roku 1943 a o dvadsať rokov ju prepracoval do filmového scenára. Podľa dramaturga Alberta Marenčina bol Tatarka očarený filmom Slnko v sieti, a preto si zvolil za režiséra filmovej adaptácie svojej prózy práve Štefana Uhra, hoci o realizáciu scenára prejavil záujem aj akademický maliar a filmový režisér František Kudláč. Ten sa napokon v Uhrovom filme objavil v postave Mroža. "Nafilmovať celý svet Panny zázračnice do takej intenzívnej a sugestívnej sily, akú má Tatarkov scenár, nebola ľahká úloha. Uvedomil som si isté riziko, ktoré vyplýva z ohraničených možností filmu, ale podstúpil som ho rád v mene krásnej myšlienky: fantázia je svetlo sveta, spôsob ako pozdvihnúť, obveseliť ľudského ducha, v mene Anabelly, ktorú každý pozná, lebo si ju vysníval, lebo prišla vtedy, keď sme ju najviac potrebovali, v mene našich snov a predstáv, naplnených takou intenzitou túžby, že sa stávajú pravdou, časťou nášho života", povedal o svojom filme Štefan Uher. Filmom Panna zázračnica prekonal tradičné realistické rozprávanie príbehu, pokúsil sa o surrealistický film a vniesol do svojej filmovej poetiky nové prvky grotesky, frašky a absurdity. Vytvoril básnickú hru na sen a skutočnosť a zotrel hranice medzi fantáziou a pravdou, medzi predstavami a realitou. Úlohu tajomnej Anabelly stvárnila populárna poľská herečka Jolanta Umecka, známa z filmu režiséra Romana Polanského Nôž vo vode [1961] a v úlohe Tristana sa objavil český herec Ladislav Mrkvička. Film sa nakrúcal v Bratislave, v Smoleniciach, v Plaveckom Mikuláši, v Pezinku a na Skalnatom plese od 22.2.1966 do 21.7.1966 a celkové náklady dosiahli približne 3 mil. Kčs. Film, na ktorom Uher opäť spolupracoval s kameramanom Stanislavom Szomolányim a s hudobným skladateľom Iljom Zeljenkom, sa stal pre filmovú kritiku výnimočným dielom v dejinách slovenskej kinematografie. A aj napriek tomu, že v roku 1967 film získal cenu Igric za réžiu, scenár aj hudbu, mal celkovú návštevnosť v kinách do roku 1989 len cca 80 000 divákov. (autor: R. Šmatláková, 2009)
    Ocenenie: Igric 1966 v oblasti hraného filmu Š. Uhrovi za réžiu, Dominikovi Tatarkovi za scenár, Iljovi Zeljenkovi za hudbu (udelený v roku 1967)

    Ukončená identifikácia hercov.

    V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobil Československý film Bratislava Štúdio hraných filmov tvorivá skupina Albert Marenčin - Karol Bakoš Ateliéry a laboratóriá Bratislava.
    Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.

    Dĺžka komponovanej hudby: 24 min. 7 sek.
    Súvisiaci názov
    preklad názvu: The Wonder-maid [eng]
    preklad názvu: A csodatevö szüz [hun]
    preklad názvu: Die wundertätige Jungfrau [ger]
    preklad názvu: Die wundersame Jungfrau [ger]
    preklad názvu: La vierge qui accomplit des miracles [fre]
    Názov diela (heslo)
    Panna zázračnica [film] (1966)
    Štáb
    Réžia: Štefan Uher
    Autor literárnej predlohy: Dominik Tatarka
    Scenár: Dominik Tatarka
    Kamera: Stanislav Szomolányi
    Hudba: Ilja Zeljenka
    Architekt: Anton Krajčovič
    Návrhy kostýmov: Juraj Mojžiš
    Umelecký maskér: Jozef Škopek
    Strih: Maximilián Remeň
    Zvuk: Milan K. Némethy
    Vedúci výroby: Ján Svikruha
    Autor básní: Pavel Bunčák
    Pomocná réžia: Alžbeta Domastová
    Asistent réžie: Ladislav Adamík
    Druhá kamera: Viktor Svoboda; Benedikt Krivošík
    Asistent architekta: Miloš Kalina
    Vedúci výpravy: Tibor Molnár
    Majster stavby: Vincent Fodor
    Kostymér: Štefan Koller
    Zástupca vedúceho výroby: Emil Bandík
    Asistent výroby: Jiří Hlošek
    Skript: Helena Tankovičová
    Hlavný osvetľovač: Vladimír Reichbauer
    Tvorivá skupina: I. tvorivá skupina Albert Marenčin - Karol Bakoš
    Hudba (realizácia)
       Dirigent: František Belfín
       Hudbu nahral: Filmový symfonický orchestr

Katalóg SFÚ

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.