Neprihlásený používateľ
Slovenská filmová databáza
  1. Zvony pre bosých

    Réžia
    Barabáš, Stanislav
    Výroba
    Československý film Bratislava
    Rok výroby
    1965
    Krajina
    Slovensko [Československo]
    Pôvodný nosič
    (96 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
    Štáb
    réžia, Stanislav Barabáš; námet, scenár, Ivan Bukovčan; kamera, Vincent Rosinec; hudba, Zdeněk Liška ; II. tvorivá skupina Ján Mináč - Juraj Král (1964) a II. tvorivá skupina Ľudovít Filan - Juraj Král (1965) ; architekt, Anton Krajčovič ; návrhy kostýmov, Irena Schanerová ; umeleckí maskéri, Jozef Škopek, Dušan Brodanský ; strih, Maximilián Remeň ; zvuk, Václav Škvor ; vedúci výroby, Ján Svikruha ; pomocná réžia, Alžbeta Domastová ; asistent réžie, Pavol Sarvaš ; úprava dialógov, Juraj Payer ; druhá kamera, Benedikt Krivošík, Vladimír Ondruš ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, František Belfín ; asistent architekta, Miloš Kalina ; výprava, Tibor Molnár ; kostýmy, Júlia Ballagová ; asistentka maskéra, Blažena Mališová [Beatrix Dollingerová] ; asistenti strihu, Štefánia Ryšavá, Pavol Lauko ; zástupcovia vedúceho výroby, Anton Vyskočil, Igor Fábry, Jozef Hacaj st. ; asistent výroby, Jiří Hlošek ; skript, Mária Žajdlíková ; odborná spolupráca, Aladár Burian, Milan Šaradin
    Účinkujúci
    herci: Vlado Müller (Ondrej), Ivan Rajniak (Stašek), Axel Dietrich (zajatec Hans Joachim Gruber), Ewa Krzyżewska (mladá žena, nahovoril Viera Strnisková), Radovan Lukavský (nemecký nadporučík, nahovoril Hugo Kaminský), Jozef Sorok (nemecký poručík Werner, nahovoril František Gervai), Pavol Benca (nemecký tankista), Hans Brückner (nemecký tankista), Anton Drobný (nemecký tankista), Pavel Feigler (nemecký tankista), Emil Garbár (nemecký tankista so psom), Štefan Chmel (nemecký tankista), Rudolf Kekely (nemecký tankista), Koloman Matušík (nemecký tankista), Ondrej Struhár (nemecký tankista), František Török (nemecký tankista)
    Jazyk
    slovenčina, nemčina
    Anotácia
    Dramatický príbeh z konca druhej svetovej vojny. Dvaja partizáni sa po bojovej akcii vracajú k skupine vedúc so sebou mladého nemeckého vojaka. Uprostred beznádejne pustých hôr sa ocitnú ľudia z dvoch nepriateľských táborov. Kým partizáni strácajú kontakt s jednotkou, Nemec stráca nádej, že sa mu podarí vyviaznuť z tejto zložitej situácie.
    A drama from the end of WW II.Two partisans are returning to their group after a fight, bringing with them a young German soldier. Thus in the middle of deserted woods enemies walk side by side. While the partisans are obviously unable to get in contact with their unit, their German hostage is losing hope for survival.
    PH – všeobecné (tematické)
    slovenské hrané filmy
    druhá svetová vojna, 1939 - 1945
    Slovenské národné povstanie, 1944
    PH – druh, žáner, forma
    hrané filmy
    filmy pre kiná
    vojnové drámy
    zakázané filmy
    dlhometrážne filmy
    35 mm filmy
    Filmové lokácie – exteriéry
    Chleb (Slovensko : vrch)
    Poludňový Grúň (Slovensko)
    Tiesňavy (Slovensko)
    Jánošíkove diery (Slovensko)
    Jasná (Slovensko)
    Filmové lokácie – reály
    Vrátna dolina (Slovensko)
    Poludňový Grúň (Slovensko)
    Výrobné a distribučné údaje
    literárny scenár schválený dňa 19631220
    technický scenár schválený dňa 19641223
    zaradenie do výroby dňa 19640907
    výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19641229
    rozpočet v sume 2.680.000, - Kčs
    započatie výrobných prác 19640910 (započatie prípravných prác)
    prvý filmovací deň 19650116 (Banská Štiavnica)
    posledný filmovací deň 19650515 (Jasná)
    pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19650721
    1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19650825
    1. kombinovaná kópia schválená dňa 19650826
    odovzdanie dielav do distribúcie dňa: 19650826
    premiéra 19650904 (Bratislava, kino Hviezda)
    Poznámky
    V období 1960-1965 vzniklo v slovenskej kinematografii niekoľko filmov o Slovenskom národnom povstaní a o druhej svetovej vojne [Prerušená pieseň, Pieseň o sivom holubovi, Predjarie, Boxer a smrť, Polnočná omša, Organ, Námestie svätej Alžbety]. Zvýšený záujem o zobrazenie tohto obdobia slovenských dejín súvisel aj s blížiacimi sa oslavami 20. výročia SNP a oslobodenia Československa. Nová generácia filmových režisérov [Solan, Uher, Barabáš, Hollý] priniesla modernejší pohľad do stvárnenia vojnovej tematiky a podporila vznikajúce tendencie odmýtizovať a prehodnotiť dovtedajší schematický výklad vojnových rokov 1939-1945. Oproti "kolektívnemu hrdinovi" či anonymnej mase odbojového hnutia prinášajú tieto filmy výraznú individualizáciu charakterov, rozdielnosť morálnych postojov a subjektivizáciu pohľadu na historické udalosti vojnových rokov. Vojna - to nebola v ich pohľade iba všeobecná skúsenosť spoločnosti, ale najmä individuálna trauma či tragédia jednotlivca, strateného vo víre dejín... Režisér Stanislav Barabáš už v roku 1961 vo svojom dlhometrážnom hranom debute Pieseň o sivom holubovi sugestívne zobrazil vojnové udalosti pohľadom detského hrdinu. V roku 1965 sa vo filme Zvony pre bosých rovnako výrazne odklonil od tradičného ideologického zobrazenia druhej svetovej vojny a jeho interpretácia je nová - osobnostná a individualizovaná. Podobne ako pri filme Pieseň o sivom holubovi je autorom námetu a scenára pod názvom Čakanie na smrť Ivan Bukovčan. Opäť ide o dôsledne "antihrdinský" a neschematický film, založený na výraznej individualizácii dramatických charakterov a na postupnom rozvíjaní aj premenách ich vzťahov vo vypätej existenčnej situácii. Nejde pritom o zobrazenie vojny prostredníctvom epického rozprávania v štýle filmov Paľa Bielika [Vlčie diery, Kapitán Dabač], ale o dôsledne koncentrovanú dramatickú kompozíciu, založenú na postupnej gradácii vzťahov. Tento dramatický princíp je vhodne umocnený aj sugestívnym obrazovým stvárnením a vizuálnou štylizáciou "bielo-čierneho" prostredia snehu a zeme, života a smrti, nevinnosti a vojny. Film sa nakrúcal v ťažkých horských podmienkach prevažne v Malej Fatre od 16.1. do 15.5.1965 a celkové náklady dosiahli 2.680.000 Kčs. Hlavné úlohy vo filme hrali slovenskí herci Ivan Rajniak a Vlado Müller, v úlohe zajatého nemeckého vojaka sa predstavil nemecký herec Axiel Dietrich a v úlohe nemeckého nadporučíka český herec Radovan Lukavský. Do hlavnej úlohy ženy Ryby bola obsadená v tom období jedna z najpopulárnejších poľských herečiek Ewa Krzyzewska, ktorá účinkovala vo filme režiséra Andrzeja Wajdu Popol a diamant [1958]. Pôvodne bola jediná ženská úloha vo filme ponúknutá herečke a speváčke Hane Hegerovej, ktorá ju však kvôli svojej pracovnej zaneprázdnenosti musela odmietnuť. Film Zvony pre bosých bol kvôli emigrácii režiséra spolu s ostatnými Barabášovými filmami stiahnutý z distribúcie a na niekoľko rokov uložený do trezoru. Ivan Bukovčan neskôr svoj filmový scenár voľne prepracoval na divadelnú drámu Sneh nad limbou. (autor: R. Šmatláková, 2009)

    Vo filme sa hovorí slovensky a nemecky. Film neobsahuje preklad cudzojazyčných dialógov do slovenčiny (podtitulky).

    V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobil Československý film Bratislava Tvorivá skupina Dr. Mináč - Král Filmové laboratóriá Bratislava.
    Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.

    Dĺžka komponovanej hudby: 51 min. 39 sek.
    Variant názvu
    Čakanie na smrť 2
    Súvisiaci názov
    preklad názvu: The bells toll for the barefooted [eng]
    preklad názvu: Harangszó négy mezitlábasért [hun]
    preklad názvu: Mezítlábasok harangja [hun]
    preklad názvu: Glocken für Barfüssige [ger]
    preklad názvu: Le glas sonne pur les sans-souliers [fre]
    preklad názvu: Le glas des va-nu-pieds [fre]
    preklad názvu: Dzwony dla bosych [pol]
    Názov diela (heslo)
    Zvony pre bosých [film] (1965)
    Štáb
    Réžia: Stanislav Barabáš
    Námet: Ivan Bukovčan
    Scenár: Ivan Bukovčan
    Kamera: Vincent Rosinec
    Hudba: Zdeněk Liška
    Architekt: Anton Krajčovič
    Návrhy kostýmov: Irena Schanerová
    Umeleckí maskéri: Jozef Škopek; Dušan Brodanský
    Strih: Maximilián Remeň
    Zvuk: Václav Škvor
    Vedúci výroby: Ján Svikruha
    Pomocná réžia: Alžbeta Domastová
    Asistent réžie: Pavol Sarvaš
    Úprava dialógov: Juraj Payer
    Druhá kamera: Benedikt Krivošík; Vladimír Ondruš
    Asistent architekta: Miloš Kalina
    Vedúci výpravy: Tibor Molnár
    Kostymér: Júlia Ballagová
    Asistent maskéra: Beatrix Dollingerová
    Asistenti strihu: Štefánia Ryšavá; Pavol Lauko
    Zástupcovia vedúceho výroby: Anton Vyskočil; Igor Fábry; Jozef Hacaj, st.
    Asistent výroby: Jiří Hlošek
    Skript: Mária Žajdlíková
    Odborná spolupráca: Aladár Burian; Milan Šaradin
    Tvorivá skupina: II. tvorivá skupina Ján Mináč - Juraj Král; II. tvorivá skupina Ľudovít Filan - Juraj Král
    Hudba (realizácia)
       Dirigent: František Belfín
       Hudbu nahral: Filmový symfonický orchestr
    Účinkujúci – odkazy
    Vlado Müller | Ondrej
    Ivan Rajniak | Stašek
    Axel Dietrich | zajatec Hans Joachim Gruber
    Ewa Krzyżewska | mladá žena (hlas: Viera Strnisková )
    Radovan Lukavský | nemecký nadporučík (hlas: Hugo Kaminský )
    Jozef Sorok | nemecký poručík Werner (hlas: František Gervai )
    Pavol Benca | nemecký tankista
    Hans Brückner | nemecký tankista
    Anton Drobný | nemecký tankista
    Pavel Feigler | nemecký tankista
    Emil Garbár | nemecký tankista so psom
    Štefan Chmel | nemecký tankista
    Rudolf Kekely | nemecký tankista
    Koloman Matušík | nemecký tankista
    Ondrej Struhár | nemecký tankista
    František Török | nemecký tankista
    Katalogizácia
    SFU, 02.07.2003 ; AACR2 (rev.09.09.2024)
    Info
    ***Údaje v spracovaní***
    Kategória
    hraný film
    Zvony pre bosých

    Heslo

    Zvony pre bosých [film] (1965)
    Slovenská filmová databáza
    (1) - dokumentárny film
    (1) - filmový šot
    Katalóg SFÚ
    (1) - monografie
    (1) - ročenky
    (1) - umelecká literatúra
    (12) - fotografie z nakrúcania filmu
    (1) - distribučné fotografie
    (4) - fotografie z filmu
    (10) - negatívy fotografií z filmu
    (1) - fotozbierka
    (6) - filmové plagáty
    (2) - plagáty podujatia
    (1) - DVD/Blu-ray/VHS
    (1) - dok. zložka (filmu)
    (4) - dok. zložka (podujatia)
    (2) - literárne scenáre
    (2) - technické scenáre
    (1) - dialógové listiny filmu
    (1) - montážne listiny filmu
    (2) - listiny podtitulkov
    (1) - výrobné listy filmu
    (2) - distribučné listy
    (2) - jednotka z archívneho fondu
    (60) - články
    (1) - čísla periodík
    (6) - filmové kópie (distribučné)
    (1) - filmové kópie (konzervačné)
    (13) - filmové nosiče (archívne)

Slovenská filmová databáza

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.