Slovenská filmová databáza
Na druhom brehu sloboda
- Réžia
- Medveď, Jozef
- Verzia
- slovenská jazyková verzia
- Výroba
- Slovenská filmová tvorba Bratislava
Studija za igralni filmi "Bojana"
- Rok výroby
- 1984
- Krajina
- Slovensko, Bulharsko [Československo, Bulharsko]
- Pôvodný nosič
- (88 min.) : farebný, zvukový ; 35 mm
- Štáb
- réžia, Jozef Medveď; námet, scenár, Július Červeň; kamera, Alojz Hanúsek; hudba, Angelo Michajlov ; I. tvorivo-výrobná skupina, vedúci Pavel Gejdoš ; dramaturgia, Pavel Gejdoš, Michail Georgiev ; architekt, Tibor Lužinský, Moni Aladžemov ; návrhy kostýmov, Zdeněk Šánský, Rosica Kamburova ; masky, Michal Jurkovič, Ani Michajlova ; strih, Maximilián Remeň ; zvuk, Ondrej Polomský, Michail Vitanov ; vedúci výroby, Ján Tomaškovič, Živko Ivanov ; asistent réžie, Milan Boháč ; pomocní režiséri, Anton Majerčík, Ivanka Chlebarova ; asistenti kamery, Peter Beňa, Ladislav Gažo ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, Štěpán Koníček ; asistentka architekta, Barbara Kršková ; výprava, Vladimír Matúš, Rosica Champarova ; kostýmy, Júlia Morvicová, Fani Dadova ; zástupcovia vedúceho výroby, Dušan Plvan, Lubomir Alexandrov, Rudolf Fricman ; asistenti výroby, Rudolf Biermann, Milan Mader ; skript, Zita Pirháčová
- Účinkujúci
- herci: Nikolaj Stojmenov (Slavko Daskalov), Bojan Milušev (Bojan Stojanov), Jana Zvaríková (Magdaléna, nahovorila Milada Rajzíková), Pavol Višňovský (Ondrej Janiš, nahovoril Jozef Šimonovič ml.), Veronika Eduardovna Izotova (Duňa, nahovorila Jana Viščáková), Krasimir Berov (Maketo), Juraj Tomek (Eniu), Anatolij Borisovič Kuznecov (Smirnov), Džoko Rosić (Atanas Rusev), Sergej Fedorovič Martynov (komisár partizánskeho oddielu Karpov), Ivan Giač (Hrabina), József Ropog (Dominik), Viera Strnisková (Mrázová), Eliška Nosálová (Dominiková), Alexander Borisovič Beľavskij (major sovietskej armády Vronskij), Štefan Mišovic (Mráz), Dimitrina Savova (Bojanova matka), Vladimír Petruška (Kalina), Michail Michajlov (Todor), Juraj Kováč (partizán), Jozef Husár (partizán), Michal Gučík (Peter), Ján Gubala (veliteľ, nahovoril Stano Dančiak), Stanislav Zatloukal (Johannes, nahovoril Etienne Cornovin), Emanuel Křenek (Pierre, nahovoril Milan Kňažko), Terézia Kronerová (Kalinová), Nikola Dadov (Baj Račko), Ladislav Lakomý (Švehlík), Aňa Penčeva (Lila), Ivan Jančev (rektor univerzity), Jaroslav Konšal (dôstojnik SS), Ladislav Kunst (Molnár), Alexander Kučerenko (generál Červenej armády), Marija Dišlieva (slúžka), Stefan Iliev (veliteľ polície), Jela Lukešová (Sláviková), Ota Ševčík (dôstojník SS, nahovoril Marián Labuda), Vladimír Navrátil (nemecký dôstojník Wolf, nahovoril Otakar Schmiller), František Velecký (Kotora), Ria Paldiová (žena), Božena Jakabová-Muchová (žena), Vilma Jamnická (Kocianka), Benjamín Michalský (majiteľ reštaurácie), Lotár Radványi (veliteľ), Ivan Todorov (primáš), Rudolf Velický (promotér)
- Jazyk
- slovenčina, ruština, bulharčina, maďarčina, čeština, nemčina, francúzština, latinčina
- Jazyk titulkov
- slovenčina
- Anotácia
- Dramatický príbeh z obdobia druhej svetovej vojny inšpirovaný skutočnou udalosťou z februára roku 1945, keď partizánske oddiely prekročili Hron a spojili sa s jednotkami Červenej armády. Príbeh dvoch vysokoškolských študentov, ktorí sa rozhodnú opustiť rodné Bulharsko a pokračujú v boji proti fašizmu medzi partizánmi na území Slovenska.
- A dramatic story set in the time of the 2nd World War inspired by a real historical event in February 1945 when the partisan groups crossed the river Hron and joined the Red Army forces. It is the story of two university students who decide to leave native Bulgaria so that they can keep participating in the antifascist resistance among Slovak partisans.
- PH – všeobecné (tematické)
- slovenské hrané filmy
bulharské hrané filmy
slovenské koprodukčné filmy
druhá svetová vojna, 1939 - 1945 - PH – druh, žáner, forma
- hrané filmy
filmy pre kiná
vojnové filmy
filmy s prekladom cudzojazyčných dialógov (s podtitulkami)
dlhometrážne filmy
35 mm filmy - Filmové lokácie – exteriéry
- Koprivštica (Bulharsko)
Strelča (Bulharsko)
Sofia (Bulharsko)
Bratislava (Slovensko)
Muráň (Slovensko)
Lehota pod Vtáčnikom (Slovensko)
Súľov-Hradná (Slovensko)
Oravská Lesná (Slovensko)
Lakšárska Nová Ves (Slovensko)
Plavecké Podhradie (Slovensko)
Sereď (Slovensko)
Rohožník (Malacky, Slovensko)
Doľany (Pezinok, Slovensko)
Jablonové (Bytča, Slovensko)
Pezinská Baba (Slovensko)
Plavecký Mikuláš (Slovensko)
Svätý Jur (Slovensko)
Smolenice (Slovensko)
Plovdiv (Bulharsko)
Devínska Nová Ves (Bratislava, Slovensko) - Filmové lokácie – reály
- Sofia (Bulharsko)
Bratislava (Slovensko)
Pernek (Slovensko)
Jablonové (Bytča, Slovensko)
Lakšárska Nová Ves (Slovensko)
Rohožník (Malacky, Slovensko)
Pezinok (Slovensko) - Výrobné a distribučné údaje
- literárny scenár schválený dňa 19820618
technický scenár schválený dňa 19830808
zaradenie do výroby dňa 19830816
výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19831129
rozpočet v sume 8.893.371, - Kčs, v tom zisková priražka: 1.327.331, - Kčs
prvý filmovací deň 19831013
posledný filmovací deň 19840119
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19840420
film schválený z dvoch pásov dňa 19840612
1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19840618
1. kombinovaná kópia schválená dňa 19840621 - Poznámky
- Vo filme sa hovorí slovensky, česky, rusky, bulharsky, maďarsky, nemecky, francúzsky a latinsky. Film obsahuje preklad cudzojazyčných dialógov do slovenčiny (podtitulky).
V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobila Slovenská filmová tvorba nositeľka Radu práce Bratislava - Koliba a Štúdio hraných filmov Bojana Sofia spracovali Filmové laboratóriá Bratislava. - Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav
Dĺžka komponovanej hudby: 33 min. 30 sek. - Dĺžka archívnej hudby: 1 min. 27 sek.
- Súvisiaci názov
- preklad názvu: Liberty on the other side [eng]
- preklad názvu: Másik parton a szabadság [hun]
- preklad názvu: Na outra margem a liberdade [por]
- preklad názvu: Nell'altra riva la libertá [ita]
- preklad názvu: La libertad está en otra orilla [spa]
- preklad názvu: Sur l'autre rive la liberte [fre]
- Názov diela (heslo)
- Na druhom brehu sloboda [film] (1984)
- Štáb
- Réžia: Jozef Medveď
Námet: Július Červeň
Scenár: Július Červeň
Kamera: Alojz Hanúsek
Hudba: Angelo Michajlov
Dramaturgia: Pavel Gejdoš; Michail Georgiev
Architekti: Tibor Lužinský; Mony Aladžemov
Návrhy kostýmov: Zdeněk Šánský; Rosica Kamburova
Umeleckí maskéri: Michal Jurkovič; Ani Michajlova
Strih: Maximilián Remeň
Zvuk: Ondrej Polomský; Michail Vitanov
Vedúci výroby: Ján Tomaškovič; Živko Ivanov
Asistent réžie: Milan Boháč
Pomocná réžia: Anton Majerčík; Ivanka Chlebarova
Asistenti kamery: Peter Beňa; Ladislav Gažo
Asistent architekta: Barbara Kršková
Vedúci výpravy: Vladimír Matúš; Rosica Champarova
Kostymér: Júlia Morvicová; Fani Dadova
Zástupcovia vedúceho výroby: Dušan Plvan; Lubomir Alexandrov; Rudolf Fricman
Asistenti výroby: Rudolf Biermann; Milan Mader
Skript: Zita Pirháčová
Tvorivá skupina: I. tvorivo-výrobná skupina, vedúci Pavel Gejdoš
- Hudba (realizácia)
Dirigent: Štěpán Koníček
Hudbu nahral: Filmový symfonický orchestr
- Účinkujúci – odkazy
- Nikolaj Stojmenov | Slavko Daskalov
Bojan Milušev | Bojan Stojanov
Jana Zvaríková | Magdaléna (hlas: Milada Rajzíková )
Pavol Višňovský | Ondrej Janiš (hlas: Jozef Šimonovič, ml. )
Veronika Eduardovna Izotova | Duňa (hlas: Jana Viščaková )
Krasimir Berov | Maketo
Juraj Tomek | Eniu
Anatolij Borisovič Kuznecov | Smirnov
Đoko Rosić | Atanas Rused
Sergej Fiodorovič Martynov | komisár partizánskeho oddielu Karpov
Ivan Giač | Hrabina
József Ropog | Dominik
Viera Strnisková | Mrázová
Eliška Nosálová | Dominiková
Alexandr Borisovič Beľavskij | major sovietskej armády Vronskij
Štefan Mišovic | Mráz
Dimitrina Savova | Bojanova matka
Vladimír Petruška | Kalina
Michail Michajlov | Todor
Juraj Kováč | partizán
Jozef Husár | partizán
Michal Gučík | Peter
Ján Gubala | veliteľ (hlas: Stano Dančiak )
Stanislav Zatloukal | Johannes (hlas: Etienne Cornovin )
Emanuel Křenek | Pierre (hlas: Milan Kňažko )
Terézia Kronerová | Kalinová
Nikola Dadov | Baj Račko
Ladislav Lakomý | Švehlík
Aňa Penčeva | Lila
Ivan Jančev | rektor univerzity
Jaroslav Konšal | dôstojník SS
Ladislav Kunst | Molnár
Alexander Kučerenko | generál Červenej armády
Marija Dišlieva | slúžka
Stefan Iliev | veliteľ polície
Jela Lukešová | Sláviková
Oto Ševčík | dôstojník SS (hlas: Marián Labuda )
Vladimír Navrátil | nemecký dôstojník Wolf (hlas: Otakar Schmiller )
František Velecký | Kotora
Ria Paldiová | žena
Božena Jakabová | žena
Vilma Jamnická | Kocianka
Benjamín Michalský | majiteľ reštaurácie
Lotár Radványi | veliteľ
Ivan Todorov | primáš
Rudolf Velický | promotér - Katalogizácia
- SFU, 02.07.2003 ; AACR2 (rev.13.04.2022)
- Info
- ***Údaje v spracovaní***
- Kategória
- hraný film
Filmografický popis
RéžiaVýrobaRok výroby1990KrajinaSlovensko, Nemecko [Československo, Nemecká spolková republika]Pôvodný nosič(98 min.) : farebný, zvukový ; 35 mmŠtábréžia, Dušan Hanák; námet, scenár, Dušan Hanák, Katka Benčičová; kamera, Jozef Krivošík; hudba, Václav Hálek, Milan Svoboda ; tvorivo-výrobná skupina Tatra Film, vedúci Jozef Heriban ; dramaturgia, Jozef Heriban, Silvia Koller ; architekt, František Csiky ; návrhy kostýmov, výtvarná spolupráca, Mona Hafsahl ; umelecký maskér, Marta Doktorová ; strih, Alfréd Benčič ; zvuk, Ľubomír Novota, Sigbert Stark ; vedúci výroby, Ján Tomaškovič, Jochen Riedel ; pomocná réžia, Peter Krcho, Monika Gold ; asistent réžie, Igor Kováč ; asistenti kamery, Ľubomír Boskovič, Herbert Buchberger ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, Mario Klemens ; asistent architekta, Tibor Földes ; výprava, Bohuš Pokorný ; vedúca kostymérka, Zdenka Bočánková ; zástupcovia vedúceho výroby, Milan Mader, Ladislav Fekete, Gudrun Müssig, Sergio Korytowski, Daniela Oettrich, Rudolf Fricman ; asistent výroby, Manfred Hans Korytowski ; skript, Eva Dutková, Julia Dechentreiter ; citácie, Jiří Anderle, Štefan Prokop, Ľuba Lauffová, Alex Mlynárčik ; spolupracovali, Mária Krýslová, Ondrej Šulaj, Pavol Šimáček, Martin Gazík, Ján Burger, František Turňa, Milan Bezák, Igor Václavík, Ondrej MagyarÚčinkujúciherci: Jana Šulcová (Naďa, nahovorila Zuzana Kronerová), Magda Vášáryová (Elena), Václav Helšus (Martin, nahovoril Boris Farkaš), Ursula Dirichs (matka, nahovorila Maja Velšicová), Ilse Matheis (Darina, nahovorila Iveta Weiszová), Nikolaus Lansky (Edo, nahovoril Vladimír Durdík ml.), Zdena Studenková (Iveta), Michal Dočolomanský (herec), Mária Jelenčiaková (Majka), Stano Dančiak (Lichner), Dominika Kaclerová (Danka), František Staněk (Milan, nahovoril Vladimír Hajdu), Peter Hledík (režisér), Zuzana Cigánová (Cabadajová), Vladimír Drha (lekár, nahovoril Marián Geišberg), Vladimír Václav (Karol, nahovoril Alfréd Swan), Karel Brožek (Julo, nahovoril Rudolf Kraus), Mária Breinerová - Mačáková (sestrička), Hana Schmidtmajerová-Müllerová (Sládečková, nahovorila Oľga Solárová), Břetislav Rychlík (Sládeček, nahovoril Marián Zednikovič), Jana Drbohlavová (Hermanová, nahovorila Adela Gáborová), Zdeňka Sajfertová (kyprá, nahovorila Jana Bittnerová), Barbora Štěpánová (hrdzavá, nahovorila Milada Rajzíková), Mária Mišenčíková [Maruška Nedomová] (hlavná sestra, nahovorila Petra Fütö), Pavol Višňovský (kolega Edo), József Ropog (kamenár), Ladislav Ježek (zahraničný študent), Adriana Takáčová (Danka), Elena Kucharíková (pacientka), Mária Maxiánová (staničná sestra), Ivana Ryzá (Danka), Kamila Magálová (Edova kolegyňa), Michal Daniel (mladý chlapec), Ján Samaranský (17-ročný chlapec), Daniel Fundárek (mladý chlapec), Věra Holubcová (blondýna), Margaréta Lopatová (upratovačka), Ingrid Štepanovičová (cvičiteľka), Tomáš Töpfer, Darina Porubjaková [Darina Abrahámová]JazykslovenčinaAnotáciaPsychologický príbeh o životných osudoch dvoch nevlastných sestier, herečky Eleny a psychologičky Nadi.A story of two step-sisters - Elena, an actress and Naia, a psychologist.PH – všeobecné (tematické)PH – druh, žáner, formaFilmové lokácie – exteriéryBratislava (Slovensko)Filmové lokácie – ateliéryVýrobné a distribučné údaje
Brno (Česko)
Karlovy Vary (Česko)
Pusté Úľany (Slovensko)
Čierna Voda (Slovensko)zaradenie do výroby dňa 19890612Poznámky
výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19890911
rozpočet v sume 6.409.416, - Kčs
prvý filmovací deň 19890904
posledný filmovací deň 19900216
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19900314
film schválený z dvoch pásov dňa 19900514
1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19900529Podobne ako v Hanákovom predchádzajúcom filme Tichá radosť (1985) sú ústrednými postavami psychologicko-spoločenskej drámy Súkromné životy ženy – nevlastné sestry Elena (Magda Vášáryová) a Naďa (Jana Šulcová). Hlavnou témou sú ich vzájomné vzťahy a ich životné hodnoty. Každá z nich hľadá vlastné východisko z osobnej krízy. „Scenár sa rodil ťažko i v súvislosti s normalizačnými obmedzeniami v dramaturgii a sujete filmu. Mal vyjadrovať dusno a neslobodu toho obdobia, ale nebolo možné rozvíjať v ňom motív samizdatu v živote nekonformného spisovateľa Martina. Paradoxne, nepomohli mu ani počiatočné búrlivé a neisté spoločenské zmeny“, spomína Dušan Hanák na svoj posledný dlhometrážny hraný film Súkromné životy. [Film.sk č. 11 (2019), s. 7] Realizácia filmu trvala štyri roky. Námet, ktorý napísal s Katarínou Benčičovou (dcérou filmového strihača Alfréda Benčiča), vznikol v roku 1986 a literárny scenár bol schválený dramaturgiou v máji 1988. Nakrúcať sa začalo 4.9.1989 a posledná klapka padla až 16.2.1990. Nakrúcanie filmu bolo počas novembrových udalostí roku 1989 niekoľkokrát prerušené aj preto, že predstaviteľka Eleny, herečka Magda Vášáryová sa v tom čase politicky angažovala. Film vznikol v koprodukcii so západonemeckou produkčnou spoločnosťou Infafilm GmbH Manfred Korytowski z Mníchova a zahrali si v ňom aj nemeckí herci Ursula Dirichs, Ilse Matheis a Nikolaus Lansky. Hlavnú mužskú postavu spisovateľa Martina stvárnil český herec Václav Helšus. Kameramanom filmu bol vtedy 30-ročný Jozef Krivošík, ktorý debutoval v hranom filme režisérky Evy Štefankovičovej Kúpeľňový hráč (1988). Exteriéry sa nakrúcali v Karlových Varoch, Bratislave, Brne, Pustých Uľanoch a v Čiernej Vode. Film v roku 1991 získal Cenu poroty na Medzinárodnom filmovom festivale v Štrasburgu. „Keď chcete urobiť dobrý a pravdivý film, potrebujete k tomu aj trochu šťastia. S výslednou verziou Súkromných životov som nebol spokojný... Je to môj jediný celovečerný film, ktorý by som chcel nakrútiť inak, i s nádejou, ktorú si zaslúžia všetci, ktorým ide o niečo pozitívne“, uzatvára Dušan Hanák [Film.sk č. 11 (2019), s. 7]. Po dokončení filmu Súkromné životy sa Hanák opäť vrátil k dokumentárnej tvorbe. O päť rokov neskôr nakrútil dlhometrážny dokumentárny film Papierové hlavy (1995) o vzťahu občana a moci a o rôznych podobách porušovania ľudských práv v Československu počas obdobia 1945 - 1989. (autor: R. Šmatláková, 2021)Ocenenie: Cena poroty - 19. medzinárodný filmový festival Štrasburg 1991 (Francúzsko)Ocenenie: Cena ministra kultúry SR (udelená v roku 1992)Ocenenie: Prémie za umelecké výkony roku 1990 D. Hanákovi za scenár a réžiu, Kataríne Benčičovej -Bartošovej za scenár a Jozefovi Krivošíkovi za kameru (udelené výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla, filmu, rozhlasu a televízie pri SLF v roku 1991)Ocenenie: film zaradený v ankete členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie medzi desať umelecky najhodnotnejších slovenských filmov deväťdesiatych rokov (anketa vyhlásená počas Prehliadky slovenskej hranej filmovej tvorby 90. rokov v roku 1999)
V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobila Slovenská filmová tvorba skupina TATRA FILM Bratislava - Koliba v koprodukcii s Eine Produktion INFAFILM GMBH München Manfred Korytowski.Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav
Dĺžka komponovanej hudby: 11 min. 49 sek. (Václav Hálek), 11 min. 42 sek. (Milan Svoboda)Dĺžka archívnej hudby: 1 min. 3 sek. (cigánska ľudová), 27 sek. (Bez ladu a skladu)Súvisiaci názovpreklad názvu: Private lives [eng]preklad názvu: Privatleben [ger]preklad názvu: Vite private [ita]preklad názvu: Le vite private [ita]preklad názvu: Vies privées [fre]Názov diela (heslo)Externé odkazy
RéžiaVýrobaRok výroby1990KrajinaSlovensko, Nemecko [Československo, Nemecká spolková republika]Pôvodný nosič(98 min.) : farebný, zvukový ; 35 mmŠtábréžia, Dušan Hanák; námet, scenár, Dušan Hanák, Katka Benčičová; kamera, Jozef Krivošík; hudba, Václav Hálek, Milan Svoboda ; tvorivo-výrobná skupina Tatra Film, vedúci Jozef Heriban ; dramaturgia, Jozef Heriban, Silvia Koller ; architekt, František Csiky ; návrhy kostýmov, výtvarná spolupráca, Mona Hafsahl ; umelecký maskér, Marta Doktorová ; strih, Alfréd Benčič ; zvuk, Ľubomír Novota, Sigbert Stark ; vedúci výroby, Ján Tomaškovič, Jochen Riedel ; pomocná réžia, Peter Krcho, Monika Gold ; asistent réžie, Igor Kováč ; asistenti kamery, Ľubomír Boskovič, Herbert Buchberger ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, Mario Klemens ; asistent architekta, Tibor Földes ; výprava, Bohuš Pokorný ; vedúca kostymérka, Zdenka Bočánková ; zástupcovia vedúceho výroby, Milan Mader, Ladislav Fekete, Gudrun Müssig, Sergio Korytowski, Daniela Oettrich, Rudolf Fricman ; asistent výroby, Manfred Hans Korytowski ; skript, Eva Dutková, Julia Dechentreiter ; citácie, Jiří Anderle, Štefan Prokop, Ľuba Lauffová, Alex Mlynárčik ; spolupracovali, Mária Krýslová, Ondrej Šulaj, Pavol Šimáček, Martin Gazík, Ján Burger, František Turňa, Milan Bezák, Igor Václavík, Ondrej MagyarÚčinkujúciherci: Jana Šulcová (Naďa, nahovorila Zuzana Kronerová), Magda Vášáryová (Elena), Václav Helšus (Martin, nahovoril Boris Farkaš), Ursula Dirichs (matka, nahovorila Maja Velšicová), Ilse Matheis (Darina, nahovorila Iveta Weiszová), Nikolaus Lansky (Edo, nahovoril Vladimír Durdík ml.), Zdena Studenková (Iveta), Michal Dočolomanský (herec), Mária Jelenčiaková (Majka), Stano Dančiak (Lichner), Dominika Kaclerová (Danka), František Staněk (Milan, nahovoril Vladimír Hajdu), Peter Hledík (režisér), Zuzana Cigánová (Cabadajová), Vladimír Drha (lekár, nahovoril Marián Geišberg), Vladimír Václav (Karol, nahovoril Alfréd Swan), Karel Brožek (Julo, nahovoril Rudolf Kraus), Mária Breinerová - Mačáková (sestrička), Hana Schmidtmajerová-Müllerová (Sládečková, nahovorila Oľga Solárová), Břetislav Rychlík (Sládeček, nahovoril Marián Zednikovič), Jana Drbohlavová (Hermanová, nahovorila Adela Gáborová), Zdeňka Sajfertová (kyprá, nahovorila Jana Bittnerová), Barbora Štěpánová (hrdzavá, nahovorila Milada Rajzíková), Mária Mišenčíková [Maruška Nedomová] (hlavná sestra, nahovorila Petra Fütö), Pavol Višňovský (kolega Edo), József Ropog (kamenár), Ladislav Ježek (zahraničný študent), Adriana Takáčová (Danka), Elena Kucharíková (pacientka), Mária Maxiánová (staničná sestra), Ivana Ryzá (Danka), Kamila Magálová (Edova kolegyňa), Michal Daniel (mladý chlapec), Ján Samaranský (17-ročný chlapec), Daniel Fundárek (mladý chlapec), Věra Holubcová (blondýna), Margaréta Lopatová (upratovačka), Ingrid Štepanovičová (cvičiteľka), Tomáš Töpfer, Darina Porubjaková [Darina Abrahámová]JazykslovenčinaAnotáciaPsychologický príbeh o životných osudoch dvoch nevlastných sestier, herečky Eleny a psychologičky Nadi.A story of two step-sisters - Elena, an actress and Naia, a psychologist.PH – všeobecné (tematické)PH – druh, žáner, formaFilmové lokácie – exteriéryBratislava (Slovensko)Filmové lokácie – ateliéryVýrobné a distribučné údaje
Brno (Česko)
Karlovy Vary (Česko)
Pusté Úľany (Slovensko)
Čierna Voda (Slovensko)zaradenie do výroby dňa 19890612Poznámky
výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19890911
rozpočet v sume 6.409.416, - Kčs
prvý filmovací deň 19890904
posledný filmovací deň 19900216
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19900314
film schválený z dvoch pásov dňa 19900514
1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19900529Podobne ako v Hanákovom predchádzajúcom filme Tichá radosť (1985) sú ústrednými postavami psychologicko-spoločenskej drámy Súkromné životy ženy – nevlastné sestry Elena (Magda Vášáryová) a Naďa (Jana Šulcová). Hlavnou témou sú ich vzájomné vzťahy a ich životné hodnoty. Každá z nich hľadá vlastné východisko z osobnej krízy. „Scenár sa rodil ťažko i v súvislosti s normalizačnými obmedzeniami v dramaturgii a sujete filmu. Mal vyjadrovať dusno a neslobodu toho obdobia, ale nebolo možné rozvíjať v ňom motív samizdatu v živote nekonformného spisovateľa Martina. Paradoxne, nepomohli mu ani počiatočné búrlivé a neisté spoločenské zmeny“, spomína Dušan Hanák na svoj posledný dlhometrážny hraný film Súkromné životy. [Film.sk č. 11 (2019), s. 7] Realizácia filmu trvala štyri roky. Námet, ktorý napísal s Katarínou Benčičovou (dcérou filmového strihača Alfréda Benčiča), vznikol v roku 1986 a literárny scenár bol schválený dramaturgiou v máji 1988. Nakrúcať sa začalo 4.9.1989 a posledná klapka padla až 16.2.1990. Nakrúcanie filmu bolo počas novembrových udalostí roku 1989 niekoľkokrát prerušené aj preto, že predstaviteľka Eleny, herečka Magda Vášáryová sa v tom čase politicky angažovala. Film vznikol v koprodukcii so západonemeckou produkčnou spoločnosťou Infafilm GmbH Manfred Korytowski z Mníchova a zahrali si v ňom aj nemeckí herci Ursula Dirichs, Ilse Matheis a Nikolaus Lansky. Hlavnú mužskú postavu spisovateľa Martina stvárnil český herec Václav Helšus. Kameramanom filmu bol vtedy 30-ročný Jozef Krivošík, ktorý debutoval v hranom filme režisérky Evy Štefankovičovej Kúpeľňový hráč (1988). Exteriéry sa nakrúcali v Karlových Varoch, Bratislave, Brne, Pustých Uľanoch a v Čiernej Vode. Film v roku 1991 získal Cenu poroty na Medzinárodnom filmovom festivale v Štrasburgu. „Keď chcete urobiť dobrý a pravdivý film, potrebujete k tomu aj trochu šťastia. S výslednou verziou Súkromných životov som nebol spokojný... Je to môj jediný celovečerný film, ktorý by som chcel nakrútiť inak, i s nádejou, ktorú si zaslúžia všetci, ktorým ide o niečo pozitívne“, uzatvára Dušan Hanák [Film.sk č. 11 (2019), s. 7]. Po dokončení filmu Súkromné životy sa Hanák opäť vrátil k dokumentárnej tvorbe. O päť rokov neskôr nakrútil dlhometrážny dokumentárny film Papierové hlavy (1995) o vzťahu občana a moci a o rôznych podobách porušovania ľudských práv v Československu počas obdobia 1945 - 1989. (autor: R. Šmatláková, 2021)Ocenenie: Cena poroty - 19. medzinárodný filmový festival Štrasburg 1991 (Francúzsko)Ocenenie: Cena ministra kultúry SR (udelená v roku 1992)Ocenenie: Prémie za umelecké výkony roku 1990 D. Hanákovi za scenár a réžiu, Kataríne Benčičovej -Bartošovej za scenár a Jozefovi Krivošíkovi za kameru (udelené výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla, filmu, rozhlasu a televízie pri SLF v roku 1991)Ocenenie: film zaradený v ankete členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie medzi desať umelecky najhodnotnejších slovenských filmov deväťdesiatych rokov (anketa vyhlásená počas Prehliadky slovenskej hranej filmovej tvorby 90. rokov v roku 1999)
V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobila Slovenská filmová tvorba skupina TATRA FILM Bratislava - Koliba v koprodukcii s Eine Produktion INFAFILM GMBH München Manfred Korytowski.Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav
Dĺžka komponovanej hudby: 11 min. 49 sek. (Václav Hálek), 11 min. 42 sek. (Milan Svoboda)Dĺžka archívnej hudby: 1 min. 3 sek. (cigánska ľudová), 27 sek. (Bez ladu a skladu)Súvisiaci názovpreklad názvu: Private lives [eng]preklad názvu: Privatleben [ger]preklad názvu: Vite private [ita]preklad názvu: Le vite private [ita]preklad názvu: Vies privées [fre]Názov diela (heslo)ŠtábRéžia: Dušan Hanák
Námet: Dušan Hanák; Katarína Benčičová-Bartošová
Scenár: Dušan Hanák; Katarína Benčičová-Bartošová
Kamera: Jozef Krivošík
Hudba: Václav Hálek; Milan Svoboda
Dramaturgia: Jozef Heriban; Silvia Koller
Architekt: František Oliver Csiky
Návrhy kostýmov: Mona Hafsahl
Umelecký maskér: Marta Doktorová
Strih: Alfréd Benčič
Zvuk: Ľubomír Novota; Sigbert Stark
Vedúci výroby: Ján Tomaškovič; Jochen Riedel
Pomocná réžia: Peter Krcho; Monika Gold
Asistent réžie: Igor Kováč
Asistenti kamery: Ľubomír Boskovič; Herbert Buchberger
Asistent architekta: Tibor Földes
Výtvarná spolupráca: Mona Hafsahl
Vedúci výpravy: Bohuš Pokorný
Vedúci kostymér: Zdenka Bočánková
Zástupcovia vedúceho výroby: Milan Mader; Ladislav Fekete; Gudrun Müssig; Sergio Korytowski; Daniela Oettrich; Rudolf Fricman
Asistent výroby: Hans Manfred Korytowski
Skript: Eva Dutková; Julia DechentreiterSlovenská filmová databázaKatalóg SFÚ
Slovenská filmová databáza