Heslár SFÚ
Barabáš, Stanislav, 1924-1994
- Inf. poznámka
- slovenský filmový režisér a scenárista
- Dátum narodenia
- 04.02.1924
- Miesto narodenia
- Kalinka (Vígľašská Huta Kalinka, Slovensko)
- Dátum úmrtia
- 01.08.1994
- Miesto úmrtia
- Hamburg (Nemecko)
- Krajina
- Slovensko, Nemecko
- Jazyk
- slovenčina, nemčina
- Pohlavie
- mužské
- Biografická pozn.
- Režisér a scenárista. Základnú školu vychodil v Zvolenskej Slatine (1931 - 1936), gymnázium vo Zvolene (1936 - 1943). V rokoch 1943 - 1946 študoval päť semestrov na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a v rokoch 1946 - 1950 odbor filmová réžia na FAMU v Prahe. Štúdium absolvoval až v roku 1963 svojim prvým hraným dlhometrážnym filmom Pieseň o sivom holubovi (1961). V rokoch 1950 - 1956 pracoval v Československom štátnom filme na Slovensku ako režisér dokumentárnych filmov - Zem môže dať viac (1950), Hrdinovia práce (1951). Počas základnej vojenskej služby (1951 - 1953) pôsobil v Československom armádnom filmovom štúdiu Praha, kde nakrúcal spravodajské žurnály a reportáže - Sportovní odpoledne na Strahově (1953), Písně hrdinů (1954). Vrátil sa do Štúdia dokumentárnych filmov Bratislava, kde v rokoch 1954 - 1956 pôsobil ako jeho vedúci a nakrútil celovečerný dokumentárny film o SNP Za slobodu (1955). V roku 1956 požiadal o preradenie do Štúdia hraných filmov, v ktorom začal pracovať ako asistent réžie a pomocný režisér. Spolupracoval s Paľom Bielikom na filmoch Štyridsaťštyri (1957) a Kapitán Dabač (1959) a s Františkom Kudláčom na filme Posledný návrat (1958). Po režijnom debute Pieseň o sivom holubovi (1961), ktorý získal významné domáce filmové ocenenia nakrútil filmy Trio Angelos (1963), Zvony pre bosých (1965) a Tango pre medveďa (1966). Veľkú cenu Zlatá nymfa na Medzinárodnom televíznom festivale v Monte Carlo v roku 1968 získal za televízny film nakrútený podľa novely F. M. Dostojevského Krotká (1967). V septembri 1968 emigroval do Rakúska, v októbri 1968 odišiel do Kanady, kde pôsobil v Kanadskom filmovom ústave. Od roku 1969 žil a pracoval ako režisér a scenárista pre televíziu striedavo v Mníchove, Baden Badene a nakoniec v Hamburgu - Der Ewige Gatte/Večný manžel (1969), Die Erbschaft/Dedičstvo (1972), Comenius (1975), Die Friedenmacher/Tvorcovia mieru (1984), Die Finsternis bedeckt die Erde 1-2/Temnota zahalila krajinu 1-2 (1986) a i. Pre televíznu sériu kriminálnych príbehov Tatort/Miesto činu nakrútil časti Blaßlila Briefe/Bledofialové listy (1982), Spuk aus der Eiszeit /Strašidlo z ľadovej doby (1988), Armer Nanosch/Chudák Nanosch (1989) a Tini (1991). V roku 1990 sa zúčastnil ako predseda poroty na Dňoch českého a slovenského filmu v Bratislave a v roku 1992 sa v Bratislave konala prehliadka jeho televíznych filmov pod názvom Exilová tvorba Stanislava Barabáša. (autor: R. Šmatláková, 2009)
- Zdroj(e) overenia
- EDUS 1 A-L. – Bratislava: Veda, 1989. - s. 88. (dátum a miesto narodenia)
- Šmatláková, R.- Šmatlák, M.: Filmové profily. – Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2005. – s. 48-57. (dátum a miesto narodenia a úmrtia)
- Katalogizácia
- SFU, 02.07.2003 (rev.28.06.2022)
- Typ hesla
- osobné meno
Filmografický popis
RéžiaVýrobaRok výroby1959KrajinaSlovensko [Československo]Pôvodný nosič(99 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mmŠtábréžia, scenár, Paľo Bielik; námet, Vladimír Mináč; kamera, Karol Krška; hudba, Milan Novák ; II. výrobná skupina Jozef Oravec - Ján Mináč ; architekt, Ivan Vaníček ; návrhy kostýmov, Viera Škrabalová ; umelecký maskér, Michal Jurkovič ; strih, Maximilián Remeň ; zvuk, Jaroslav Plavec ; vedúci výroby, Vladimír Zimmer ; pomocná réžia, Stanislav Barabáš ; asistenti réžie, Alexander Bada, Alica Demčíková ; druhá kamera, Václav Richter ; asistent kamery, Stanislav Daníček ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, František Belfín ; asistentka architekta, Gabriela Girášková [Gabriela Jurechová] ; výprava, Milan Tardík, Vojtech Brázdovič ; kostýmy, Anna Liďáková, Žofia Králová ; asistentka strihu, Štefánia Káčeríková [Štefánia Ryšavá] ; vedúci nakrúcania, Ladislav Ondreička ; asistent výroby, Ján Tomaškovič ; skript, Sylvia Lacková ; hlavný osvetľovač, Drahomír Novotný ; fotograf, Milan Kordoš ; spolupracovali, Milan Kozánek, Helena Pallósová, Anton Gendiar, Ján Prikler, Emil Kuruc, A. Magdolen, Jozef Hubiňák, Gustáv Ferenčík, Ondrej Palacko, Štefan Blažek, Alžbeta Bujnová [Alžbeta Šablatúrová], Magdaléna FauthováÚčinkujúciherci: Ladislav Chudík (kapitán Vlado Dabač), Elo Romančík (partizán Pavol Garaj), Hilda Augustovičová (Naďa Dabačová), Ctibor Filčík (Gustáv Slanec), Zdena Gruberová (Naďa Rybanská), Anton Michalička (Jonáš), Ondrej Jariabek (Bôrik), Elena Latečková [Elena Rampáková] (Bôrička), Eva Krížiková (Anča, Bôrikova vnučka), Eduard Bindas (nemecký major), Ivan Mistrík (Paľo Dabač), Ernest Pauš (Jozef Dabač), Martin Ťapák (vojak Maťo), Vladimír Zimmer (lekárnik Zöllner), Viliam Polónyi (krčmár Kornel), Jozef Hanúsek (gardista Jožo Žúbor), Július Vašek (gardista), Vladimír Kostovič (gardista), Juraj Šebok (gardista), Štefan Benek (nemecký vojak), Samuel Adamčík (dedo Michail), Ján Klimo (ruský partizán Popov), Ján Kramár (partizán Bukovský), Rudolf Debnárik (partizán), Jozef Budský (podplukovník), Branislav Koreň (poslanec Hranko), Mária Markovičová (hrobárka), Jozef Šikuta (hrobár), Štefan Figura (lekár), Ľudovít Ozábal (nemecký vojak), Imrich Strelka (muž s bicyklom), Michal Belák (nemecký vojak), Ján Kákoni (nemecký vojak), Ernest Šmigura (nemecký vojak), Míla Beran (nemecký vojak), Vojtech Brázdovič (nemecký vojak), Ferdinand Lehotský (nemecký vojak), Rudolf Velický (plukovník na súde), Daniel Živojnovič (slovenský dôstojník), Leopold Haverl (poručík), Milan Hrabinský (vojak Samko), Ján Mistrík (vojak Lacko, nahovoril Ivan Mistrík), Oľga Vronská (zatknutá žena), Hana Kováčiková (zaktnutá žena), Oľga Lichardová (zatknutá žena), Vilma Jamnická (popravená žena), Judita Vicianová (Ukrajinka), Dobrota Nováková (Ľubočka), Karol Švantner (slobodník), Ondrej Košut (slovenský dôstojník), Arnošt Šebesta (slovenský dôstojník), Jozef Šimonovič st. (gardista), František Karas (partizán), Peter Paška (vojak Ďuro), Peter Mokrý (ukrajinský chlapec), Dana Fašiangová (ukrajinské dievča) a i.Jazykslovenčina, nemčina, ruština, francúzština, čeština, maďarčina, ukrajinčinaAnotáciaDráma mladého dôstojníka slovenskej armády, ktorý si počas bojov na Ukrajine postupne uvedomuje hrôzy fašizmu. Po návrate na Slovensko sa zapojí do Slovenského národného povstania. Nedokáže však prekonať postoj samotára, ani pochybnosti o zmysle partizánskej činnosti.A drama of a young Slovak army officer. In the course of fights in the Ukraine he gradually realizes the horrors of fascism. On his return to Slovakia he takes part in the Slovak National Uprising. But there he cannot overcome his solitary disposition and moreover he doubts about the meaning of partisan activities.PH – všeobecné (tematické)slovenské hrané filmyPH – druh, žáner, forma
druhá svetová vojna, 1939 - 1945
Slovenské národné povstanie, 1944
Slovenská republika, 1939 - 1945
jazdenie na koňoch
vojenské lietadlá
slovenskí vojaci
nevera
lezenie na balkóny
plačúce ženy
manželská kríza
krčmári a krčmárky
pitie alkoholických nápojov
opilci
dedinské krčmy
spev ľudových piesní
fajčenie cigariet
bojové výbuchy
streľba
podpaľovanie domov
nemeckí vojaci
vojenské uniformy
utekajúci ľudia
vojenskí dôstojníci
väznice
úteky z väzenia
vojenská technika
bojové operácie
sovietski vojaci
vojenské tábory
vojenské nástupy
smrť pri výbuchoch
smrť v bojových akciách
partizáni
kone
guľomety
streľba z guľometov
telefonovanie
bitky medzi mužmi
kopanie zákopov
hádky medzi mužmi
tanky
konské záprahy
ranení vojaci
gardisti
lekárne
lekárnici
zatknuté ženy
policajné výsluchy
tlačenie kapusty
zabíjanie koní
kravy
sťahovanie
partizánske tábory
vojenské kontroly
dedinské cintoríny
granáty
pašovanie zbraní
autá padajúce do rokliny
bozky
nákladné automobily
zapaľovanie sviečok
popravy zastrelením
plačúce deti
prestrelky
zatýkanie
železničné stanice
nákladné vlaky
mučeniahrané filmyFilmové lokácie – exteriéry
filmy pre kiná
filmové drámy
vojnové filmy
filmy bez prekladu cudzojazyčných dialógov (bez podtitulkov)
dlhometrážne filmy
35 mm filmyBorinka (Slovensko)Výrobné a distribučné údaje
Marianka (Slovensko)
Smolenice-okolie (Slovensko)
Buková-okolie (Slovensko)
Lamač (Bratislava, Slovensko) - Lamačský cintorínliterárny scenár schválený dňa 19581222
výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19590206 (vypracovaný), 19590424 (schválený)
rozpočet v sume 4.735.831,86, - Kčs
prvý filmovací deň 19590207 (reál) prvý filmovací deň 19590216 (interiér) prvý filmovací deň 19590226 (exteriér)
posledný filmovací deň 19590707
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19590810
1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19590820
1. kombinovaná kópia schválená dňa 19590820
odovzdanie dielav do distribúcie dňa: 19590821
19581210 (prvá pracovná porada)19590202 (prvý stavací deň v hale č. II v ateliéroch na Kolibe)PoznámkySvoj prvý hraný film s tematikou Slovenského národného povstania nakrútil režisér Paľo Bielik pod názvom Vlčie diery už v roku 1948. O jedenásť rokov neskôr sa k tejto téme vrátil vojnovou drámou Kapitán Dabač. Film vznikol podľa scenára, ktorý Bielik napísal na základe filmovej poviedky Po horách, po dolinách od spisovateľa Vladimíra Mináča z roku 1955. V slovenskej kinematografii sa vtedy prvýkrát objavila téma individuálneho hrdinu, ktorý sa v existenčne vypätej historicko-spoločenskej situácii odmieta stať súčasťou kolektívneho konania. Režisérom filmu mal byť pôvodne Andrej Lettrich, ale po rôznych dramaturgických problémoch bol nakoniec spracovaním námetu poverený Paľo Bielik. Podobne ako na filme Vlčie diery aj pri Kapitánovi Dabačovi spolupracoval Bielik s kameramanom Karolom Krškom [bola to však ich posledná filmová spolupráca] a s vedúcim výroby Vladimírom Zimmerom. Ako asistent réžie sa pri Bielikovi objavil režisér Stanislav Barabáš, ktorý o dva roky neskôr debutoval hraným filmom taktiež z obdobia Slovenského národného povstania Pieseň o sivom holubovi [1961]. Postavu kapitána Dabača vynikajúco stvárnil herec Slovenského národného divadla Ladislav Chudík. Film sa začal nakrúcať vo februári 1959 v okolí Bukovej a Smoleníc a v dedinách Borinka a Mariánka a celkový rozpočet filmu dosiahol 4,735.831 Kčs. Na nakrúcaní exteriérových scén sa podieľalo cca 400 vojakov československej armády. Film bol dokončený k 15. výročiu SNP a spolu s filmom režisérov Andreja Lettricha a Jozefa Medveďa V hodine dvanástej mal premiéru v rámci oficiálnych osláv tohto výročia. Film mal veľký divácky úspech a v kinách ho videlo cca 2 milióny divákov. V roku 1960 v Umeleckej súťaži k 15. výročiu vzniku ČSSR získal film Osobitnú cenu. Do roku 1989 v slovenskej kinematografii vzniklo vyše štyridsať hraných filmov tematicky spracovávajúcich obdobie druhej svetovej vojny a protifašistického odboja na Slovensku. (autor: R. Šmatláková, 2010)Ocenenie: Osobitná odmena za dlhometrážny film v Umeleckej súťaži k 15. výročiu vzniku ľudovo-demokratického Československa 1960
Vo filme sa hovorí slovensky, nemecky, rusky, francúzsky, česky, maďarsky a ukrajinsky. Film neobsahuje preklad cudzojazyčných dialógov do slovenčiny (podtitulky).
Ukončená identifikácia hercov.
V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobilo Štúdio hraných filmov II. výrobná skupina Bratislava - Koliba, Ateliéry a laboratóriá Bratislava.Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.
Dĺžka komponovanej hudby: 49 min. 32 sek. (2972 sek.).
Pri nakrúcaní spolupracovali jednotky Československej ľudovej armády.Slovenská filmová databázaKatalóg SFÚHeslár SFÚ
Heslár SFÚ