Neprihlásený používateľ
Heslár SFÚ
  1. Barabáš, Stanislav, 1924-1994

    Inf. poznámka
    slovenský filmový režisér a scenárista
    Dátum narodenia
    04.02.1924
    Miesto narodenia
    Kalinka (Vígľašská Huta Kalinka, Slovensko)
    Dátum úmrtia
    01.08.1994
    Miesto úmrtia
    Hamburg (Nemecko)
    Krajina
    Slovensko, Nemecko
    Jazyk
    slovenčina, nemčina
    Pohlavie
    mužské
    Biografická pozn.
    Režisér a scenárista. Základnú školu vychodil v Zvolenskej Slatine (1931 - 1936), gymnázium vo Zvolene (1936 - 1943). V rokoch 1943 - 1946 študoval päť semestrov na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a v rokoch 1946 - 1950 odbor filmová réžia na FAMU v Prahe. Štúdium absolvoval až v roku 1963 svojim prvým hraným dlhometrážnym filmom Pieseň o sivom holubovi (1961). V rokoch 1950 - 1956 pracoval v Československom štátnom filme na Slovensku ako režisér dokumentárnych filmov - Zem môže dať viac (1950), Hrdinovia práce (1951). Počas základnej vojenskej služby (1951 - 1953) pôsobil v Československom armádnom filmovom štúdiu Praha, kde nakrúcal spravodajské žurnály a reportáže - Sportovní odpoledne na Strahově (1953), Písně hrdinů (1954). Vrátil sa do Štúdia dokumentárnych filmov Bratislava, kde v rokoch 1954 - 1956 pôsobil ako jeho vedúci a nakrútil celovečerný dokumentárny film o SNP Za slobodu (1955). V roku 1956 požiadal o preradenie do Štúdia hraných filmov, v ktorom začal pracovať ako asistent réžie a pomocný režisér. Spolupracoval s Paľom Bielikom na filmoch Štyridsaťštyri (1957) a Kapitán Dabač (1959) a s Františkom Kudláčom na filme Posledný návrat (1958). Po režijnom debute Pieseň o sivom holubovi (1961), ktorý získal významné domáce filmové ocenenia nakrútil filmy Trio Angelos (1963), Zvony pre bosých (1965) a Tango pre medveďa (1966). Veľkú cenu Zlatá nymfa na Medzinárodnom televíznom festivale v Monte Carlo v roku 1968 získal za televízny film nakrútený podľa novely F. M. Dostojevského Krotká (1967). V septembri 1968 emigroval do Rakúska, v októbri 1968 odišiel do Kanady, kde pôsobil v Kanadskom filmovom ústave. Od roku 1969 žil a pracoval ako režisér a scenárista pre televíziu striedavo v Mníchove, Baden Badene a nakoniec v Hamburgu - Der Ewige Gatte/Večný manžel (1969), Die Erbschaft/Dedičstvo (1972), Comenius (1975), Die Friedenmacher/Tvorcovia mieru (1984), Die Finsternis bedeckt die Erde 1-2/Temnota zahalila krajinu 1-2 (1986) a i. Pre televíznu sériu kriminálnych príbehov Tatort/Miesto činu nakrútil časti Blaßlila Briefe/Bledofialové listy (1982), Spuk aus der Eiszeit /Strašidlo z ľadovej doby (1988), Armer Nanosch/Chudák Nanosch (1989) a Tini (1991). V roku 1990 sa zúčastnil ako predseda poroty na Dňoch českého a slovenského filmu v Bratislave a v roku 1992 sa v Bratislave konala prehliadka jeho televíznych filmov pod názvom Exilová tvorba Stanislava Barabáša. (autor: R. Šmatláková, 2009)
    Zdroj(e) overenia
    EDUS 1 A-L. – Bratislava: Veda, 1989. - s. 88. (dátum a miesto narodenia)
    Šmatláková, R.- Šmatlák, M.: Filmové profily. – Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2005. – s. 48-57. (dátum a miesto narodenia a úmrtia)
    Katalogizácia
    SFU, 02.07.2003 (rev.28.06.2022)
    Typ hesla
    osobné meno
    Barabáš, Stanislav, 1924-1994

    Filmografický popis

    Réžia
    Bielik, Paľo
    Výroba
    Filmová tvorba Bratislava
    Rok výroby
    1959
    Krajina
    Slovensko [Československo]
    Pôvodný nosič
    (99 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
    Štáb
    réžia, scenár, Paľo Bielik; námet, Vladimír Mináč; kamera, Karol Krška; hudba, Milan Novák ; II. výrobná skupina Jozef Oravec - Ján Mináč ; architekt, Ivan Vaníček ; návrhy kostýmov, Viera Škrabalová ; umelecký maskér, Michal Jurkovič ; strih, Maximilián Remeň ; zvuk, Jaroslav Plavec ; vedúci výroby, Vladimír Zimmer ; pomocná réžia, Stanislav Barabáš ; asistenti réžie, Alexander Bada, Alica Demčíková ; druhá kamera, Václav Richter ; asistent kamery, Stanislav Daníček ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, František Belfín ; asistentka architekta, Gabriela Girášková [Gabriela Jurechová] ; výprava, Milan Tardík, Vojtech Brázdovič ; kostýmy, Anna Liďáková, Žofia Králová ; asistentka strihu, Štefánia Káčeríková [Štefánia Ryšavá] ; vedúci nakrúcania, Ladislav Ondreička ; asistent výroby, Ján Tomaškovič ; skript, Sylvia Lacková ; hlavný osvetľovač, Drahomír Novotný ; fotograf, Milan Kordoš ; spolupracovali, Milan Kozánek, Helena Pallósová, Anton Gendiar, Ján Prikler, Emil Kuruc, A. Magdolen, Jozef Hubiňák, Gustáv Ferenčík, Ondrej Palacko, Štefan Blažek, Alžbeta Bujnová [Alžbeta Šablatúrová], Magdaléna Fauthová
    Účinkujúci
    herci: Ladislav Chudík (kapitán Vlado Dabač), Elo Romančík (partizán Pavol Garaj), Hilda Augustovičová (Naďa Dabačová), Ctibor Filčík (Gustáv Slanec), Zdena Gruberová (Naďa Rybanská), Anton Michalička (Jonáš), Ondrej Jariabek (Bôrik), Elena Latečková [Elena Rampáková] (Bôrička), Eva Krížiková (Anča, Bôrikova vnučka), Eduard Bindas (nemecký major), Ivan Mistrík (Paľo Dabač), Ernest Pauš (Jozef Dabač), Martin Ťapák (vojak Maťo), Vladimír Zimmer (lekárnik Zöllner), Viliam Polónyi (krčmár Kornel), Jozef Hanúsek (gardista Jožo Žúbor), Július Vašek (gardista), Vladimír Kostovič (gardista), Juraj Šebok (gardista), Štefan Benek (nemecký vojak), Samuel Adamčík (dedo Michail), Ján Klimo (ruský partizán Popov), Ján Kramár (partizán Bukovský), Rudolf Debnárik (partizán), Jozef Budský (podplukovník), Branislav Koreň (poslanec Hranko), Mária Markovičová (hrobárka), Jozef Šikuta (hrobár), Štefan Figura (lekár), Ľudovít Ozábal (nemecký vojak), Imrich Strelka (muž s bicyklom), Michal Belák (nemecký vojak), Ján Kákoni (nemecký vojak), Ernest Šmigura (nemecký vojak), Míla Beran (nemecký vojak), Vojtech Brázdovič (nemecký vojak), Ferdinand Lehotský (nemecký vojak), Rudolf Velický (plukovník na súde), Daniel Živojnovič (slovenský dôstojník), Leopold Haverl (poručík), Milan Hrabinský (vojak Samko), Ján Mistrík (vojak Lacko, nahovoril Ivan Mistrík), Oľga Vronská (zatknutá žena), Hana Kováčiková (zaktnutá žena), Oľga Lichardová (zatknutá žena), Vilma Jamnická (popravená žena), Judita Vicianová (Ukrajinka), Dobrota Nováková (Ľubočka), Karol Švantner (slobodník), Ondrej Košut (slovenský dôstojník), Arnošt Šebesta (slovenský dôstojník), Jozef Šimonovič st. (gardista), František Karas (partizán), Peter Paška (vojak Ďuro), Peter Mokrý (ukrajinský chlapec), Dana Fašiangová (ukrajinské dievča) a i.
    Jazyk
    slovenčina, nemčina, ruština, francúzština, čeština, maďarčina, ukrajinčina
    Anotácia
    Dráma mladého dôstojníka slovenskej armády, ktorý si počas bojov na Ukrajine postupne uvedomuje hrôzy fašizmu. Po návrate na Slovensko sa zapojí do Slovenského národného povstania. Nedokáže však prekonať postoj samotára, ani pochybnosti o zmysle partizánskej činnosti.
    A drama of a young Slovak army officer. In the course of fights in the Ukraine he gradually realizes the horrors of fascism. On his return to Slovakia he takes part in the Slovak National Uprising. But there he cannot overcome his solitary disposition and moreover he doubts about the meaning of partisan activities.
    PH – všeobecné (tematické)
    slovenské hrané filmy
    druhá svetová vojna, 1939 - 1945
    Slovenské národné povstanie, 1944
    Slovenská republika, 1939 - 1945
    jazdenie na koňoch
    vojenské lietadlá
    slovenskí vojaci
    nevera
    lezenie na balkóny
    plačúce ženy
    manželská kríza
    krčmári a krčmárky
    pitie alkoholických nápojov
    opilci
    dedinské krčmy
    spev ľudových piesní
    fajčenie cigariet
    bojové výbuchy
    streľba
    podpaľovanie domov
    nemeckí vojaci
    vojenské uniformy
    utekajúci ľudia
    vojenskí dôstojníci
    väznice
    úteky z väzenia
    vojenská technika
    bojové operácie
    sovietski vojaci
    vojenské tábory
    vojenské nástupy
    smrť pri výbuchoch
    smrť v bojových akciách
    partizáni
    kone
    guľomety
    streľba z guľometov
    telefonovanie
    bitky medzi mužmi
    kopanie zákopov
    hádky medzi mužmi
    tanky
    konské záprahy
    ranení vojaci
    gardisti
    lekárne
    lekárnici
    zatknuté ženy
    policajné výsluchy
    tlačenie kapusty
    zabíjanie koní
    kravy
    sťahovanie
    partizánske tábory
    vojenské kontroly
    dedinské cintoríny
    granáty
    pašovanie zbraní
    autá padajúce do rokliny
    bozky
    nákladné automobily
    zapaľovanie sviečok
    popravy zastrelením
    plačúce deti
    prestrelky
    zatýkanie
    železničné stanice
    nákladné vlaky
    mučenia
    PH – druh, žáner, forma
    hrané filmy
    filmy pre kiná
    filmové drámy
    vojnové filmy
    filmy bez prekladu cudzojazyčných dialógov (bez podtitulkov)
    dlhometrážne filmy
    35 mm filmy
    Filmové lokácie – exteriéry
    Borinka (Slovensko)
    Marianka (Slovensko)
    Smolenice-okolie (Slovensko)
    Buková-okolie (Slovensko)
    Lamač (Bratislava, Slovensko) - Lamačský cintorín
    Výrobné a distribučné údaje
    literárny scenár schválený dňa 19581222
    výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19590206 (vypracovaný), 19590424 (schválený)
    rozpočet v sume 4.735.831,86, - Kčs
    prvý filmovací deň 19590207 (reál) prvý filmovací deň 19590216 (interiér) prvý filmovací deň 19590226 (exteriér)
    posledný filmovací deň 19590707
    pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19590810
    1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19590820
    1. kombinovaná kópia schválená dňa 19590820
    odovzdanie dielav do distribúcie dňa: 19590821
    19581210 (prvá pracovná porada)
    19590202 (prvý stavací deň v hale č. II v ateliéroch na Kolibe)
    Poznámky
    Svoj prvý hraný film s tematikou Slovenského národného povstania nakrútil režisér Paľo Bielik pod názvom Vlčie diery už v roku 1948. O jedenásť rokov neskôr sa k tejto téme vrátil vojnovou drámou Kapitán Dabač. Film vznikol podľa scenára, ktorý Bielik napísal na základe filmovej poviedky Po horách, po dolinách od spisovateľa Vladimíra Mináča z roku 1955. V slovenskej kinematografii sa vtedy prvýkrát objavila téma individuálneho hrdinu, ktorý sa v existenčne vypätej historicko-spoločenskej situácii odmieta stať súčasťou kolektívneho konania. Režisérom filmu mal byť pôvodne Andrej Lettrich, ale po rôznych dramaturgických problémoch bol nakoniec spracovaním námetu poverený Paľo Bielik. Podobne ako na filme Vlčie diery aj pri Kapitánovi Dabačovi spolupracoval Bielik s kameramanom Karolom Krškom [bola to však ich posledná filmová spolupráca] a s vedúcim výroby Vladimírom Zimmerom. Ako asistent réžie sa pri Bielikovi objavil režisér Stanislav Barabáš, ktorý o dva roky neskôr debutoval hraným filmom taktiež z obdobia Slovenského národného povstania Pieseň o sivom holubovi [1961]. Postavu kapitána Dabača vynikajúco stvárnil herec Slovenského národného divadla Ladislav Chudík. Film sa začal nakrúcať vo februári 1959 v okolí Bukovej a Smoleníc a v dedinách Borinka a Mariánka a celkový rozpočet filmu dosiahol 4,735.831 Kčs. Na nakrúcaní exteriérových scén sa podieľalo cca 400 vojakov československej armády. Film bol dokončený k 15. výročiu SNP a spolu s filmom režisérov Andreja Lettricha a Jozefa Medveďa V hodine dvanástej mal premiéru v rámci oficiálnych osláv tohto výročia. Film mal veľký divácky úspech a v kinách ho videlo cca 2 milióny divákov. V roku 1960 v Umeleckej súťaži k 15. výročiu vzniku ČSSR získal film Osobitnú cenu. Do roku 1989 v slovenskej kinematografii vzniklo vyše štyridsať hraných filmov tematicky spracovávajúcich obdobie druhej svetovej vojny a protifašistického odboja na Slovensku. (autor: R. Šmatláková, 2010)
    Ocenenie: Osobitná odmena za dlhometrážny film v Umeleckej súťaži k 15. výročiu vzniku ľudovo-demokratického Československa 1960

    Vo filme sa hovorí slovensky, nemecky, rusky, francúzsky, česky, maďarsky a ukrajinsky. Film neobsahuje preklad cudzojazyčných dialógov do slovenčiny (podtitulky).

    Ukončená identifikácia hercov.

    V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobilo Štúdio hraných filmov II. výrobná skupina Bratislava - Koliba, Ateliéry a laboratóriá Bratislava.
    Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.

    Dĺžka komponovanej hudby: 49 min. 32 sek. (2972 sek.).

    Pri nakrúcaní spolupracovali jednotky Československej ľudovej armády.
    Slovenská filmová databáza
    (7) - dokumentárny film
    (7) - hraný film
    (3) - filmový šot
    Katalóg SFÚ
    (5) - monografie
    (1) - ročenky
    (4) - zborníky
    (15) - fotografie z nakrúcania filmu
    (10) - negatívy fotografií z nakrúcania filmu
    (6) - civilné fotografie
    (4) - fotozbierka
    (1) - kalendáre nástenné
    (1) - plagáty podujatia
    (2) - DVD/Blu-ray/VHS
    (1) - dok. zložka (osobnosti)
    (4) - literárne scenáre
    (1) - posudky a hodnotenia (príprava filmu)
    (2) - zmluvy (príprava filmu)
    (5) - nešpecifikované písomnosti (príprava filmu)
    (6) - technické scenáre
    (2) - archívny fond
    (46) - články
    Heslár SFÚ
    (11) - názvy filmových diel

Heslár SFÚ

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.