Heslár SFÚ
Vichta, Tibor, 1933-1991
- Inf. poznámka
- slovenský scenárista, dramaturg, vedúci tvorivej skupiny
- Dátum narodenia
- 14.07.1933
- Miesto narodenia
- Nové Mesto nad Váhom (Slovensko)
- Dátum úmrtia
- 23.01.1991
- Miesto úmrtia
- Bratislava (Slovensko)
- Krajina
- Slovensko
- Jazyk
- slovenčina
- Pohlavie
- mužské
- Biografická pozn.
- Slovenský filmový a televízny scenárista a dramaturg. Vyštudoval odbor filmovej dramaturgie na FAMU v Prahe (1952 - 1957). Po jej absolvovaní nastúpil do Štúdia hraných filmov v Bratislave. Vo svojej tvorbe sa ako scenárista a dramaturg autorsky podieľal na vyše tridsiatich hraných a dokumentárnych filmoch. Začínal ako autor námetu a scenára dokumentárnych filmov režiséra Martina Hollého Akcia 37 a Silnejšie ako hranice... (1959). Ako spoluscenárista debutoval hranými filmami Most na tú stranu (r. V. Pavlovič, 1961) a Bratia (r. A. Lettrich, 1962). Medzinárodným úspechom filmu Boxer a smrť (1962) sa začala jeho dlhoročná spolupráca s režisérom Petrom Solanom. Sugestívny dramatický príbeh z prostredia koncentračného tábora získal významné ocenenia na Medzinárodnom filmovom festivale v San Franciscu 1963. Podľa Vichtových námetov a scenárov vznikli Solanove hrané filmy Tvár v okne (1963), Tušenie (1982), ... a sekať dobrotu (TV,1968), Slávny pes (TV, 1971), dokumentárne filmy Nemecká (1974), Nepokradneš (1973), Rozhovor o jednom centimetri nádeje (1976), Len lístok poľnej pošty (1977). Solan v jednom zo svojich rozhovorov označil Tibora Vichtu za ideálny typ scenáristu, ktorý všetko presne nezafixuje do scenára, vychádza iba zo základnej situácie, načrtne základné obrysy charakterov, napíše dialógy a pritom necháva voľnejšiu ruku režisérovi. Aj vďaka Tiborovi Vichtovi sa tak v slovenskej kinematografii realizovali dva ojedinelé autorské filmové experimenty - Kým sa skončí táto noc (1965), ktorého základom bola osnova s rámcovo načrtnutými scénami a ich stvárnenie ponechal režisér na hereckých predstaviteľoch, ktorí väčšinou improvizovali a Dialóg 20 40 60 (1968) postavený na troch rovnakých dialógoch medzi mužom a ženou v rôznych životných obdobiach, pričom jednotlivé príbehy stvárnili traja režiséri (J. Skolimowski, P. Solan, Z. Brynych). Pokračovala aj Vichtova spolupráca s režisérom Martinom Hollým - Prípad pre obhajcu (1964), Jeden deň pre starú paniu (1966), Kto odchádza v daždi ... (1974), Smrť šitá na mieru (1979), Noční jazdci (1981), neskôr aj s debutantom Dušanom Trančíkom - Koncert pre pozostalých (1976), Víťaz (1978), Víkend za milión (1987), Sedem jednou ranou (1988). Ako dramaturg sa podpísal pod filmy Postav dom, zasaď strom (r. J. Jakubisko, 1979), Ja milujem, ty miluješ (r. D. Hanák, 1980), Signum laudis (r. M. Hollý, 1980), Chodník cez Dunaj (r. M. Luther, 1989). V roku 1990 viedol tvorivo-výrobnú skupinu Panoráma Film, ktorá okrem iného pripravovala aj debut režiséra Martina Šulík Neha (1991). Od polovice 60. rokov pôsobil ako pedagóg na VŠMU v Bratislave, v roku 1990 stál pri zrode Filmovej a televíznej fakulty a stal sa prvým predsedom Akademického senátu VŠMU. V roku 2000 získal v Ankete slovenských filmových novinárov a kritikov prvé miesto v kategórii Najlepší slovenský scenárista. (autor: R. Šmatláková, 2010)
- Poznámky
- otec dramaturgičky Dagmar Ditrichovej
- Zdroj(e) overenia
- EDUS 2 M-Ž. - Bratislava: Veda, 1990. - s. 537. (dátum a miesto narodenia)
- Encyklopédia Slovenska VI. zväzok T-Ž. – Bratislava: VEDA, 1982. – s. 313. (dátum a miesto narodenia)
- Katalogizácia
- SFU, 02.07.2003 (rev.27.12.2023)
- Typ hesla
- osobné meno
Slovenská filmová databázaKatalóg SFÚHeslár SFÚ
Heslár SFÚ