Slovenská filmová databáza
Celuloid country. [5. časť]
Názov časti Úderníci filmu Štáb réžia, námet, scenár, Ivan Ostrochovský ; kamera, Pavol Pekarčík, Oto Vojtičko ; producent za SFÚ, Peter Dubecký ; šéfdramaturg RTVS, Ivan Kočner ; dramaturgia, Mária Šnircová (RTVS), Mária Ridzoňová Ferenčuhová (Punkchart Films) ; strih, Braňo Gotthardt ; zvuk, Oto Vojtičko ; vedúca výrobného štábu RTVS, Katarína Stankayová ; produkcia Punkchart Films, Albert Malinovský ; manažéri výroby RTVS, Soňa Komová, Radoslav Gažo ; zvukový mix, Tobias Potočný ; odborná spolupráca SFÚ, Hana Válková, Ivana Vargová Účinkujúci účinkujú, Viliam Plevza, Albert Marenčin, Václav Macek, Jelena Paštéková, Ivan Klimeš, Viliam Malík, Róbert Letz, Rudolf Urc, Milan Černák Produkčná spoločnosť Rozhlas a televízia Slovenska
Slovenský filmový ústav (1999 -) (Bratislava, Slovensko)
Punkchart films
Krajina Slovensko
Pôvodný formát farebný, zvukový Pôvodný čas trvania cca 26 min. Pôvodný jazyk slovenčina Rok výroby 2011 Žáner dokumentárne filmy časti z televíznych dokumentárnych seriálov stredometrážne filmy Vzťah Celuloid country Anotácia 1948-1955 - Slovenský dokumentárny film v rokoch 1948–1955. Piata časť cyklu Celuloid country nás uvedie do obdobia, kedy bol dokumentárny film dôležitým nástrojom novej moci a ideológie. Slovenskí filmári vycvičení z obdobia Slovenského štátu sa podriaďujú novej spoločenskej objednávke. Je to obdobie zásadných zmien - moc prevzali komunisti, Klement Gottwald sa stáva prvým robotníckym prezidentom a prevláda vplyv Sovietskeho zväzu, stalinizácia. Hlavné „zmeny“ v živote ľudu sú industrializácia, uzákonená povinnosť pracovať, zakladanie družstiev, ideológia ateizmu a obnova krajiny po vojne. Ako mal práve film „pomáhať“ budovať novú krajinu? Ešte v roku 1945 vydal prezident Beneš dekrét, v ktorom štát získal monopol na činnosť v oblasti filmu. Vznikol Československý štátny film a likviduje sa majetok Nástupu a Školfilmu. V Prahe od roku 1946 funguje FAMU, kde študujú aj Slováci. Film sa profesionalizuje - zabezpečuje sa vybavenie štúdií, školia sa noví pracovníci filmových profesií, všetko kvôli rýchlej prevýchove občana. Zdokonaľuje sa aj cenzúra. Vylučujú sa námety z prostredia inteligencie a strednej vrstvy, hlavným nositeľom pokroku vo filme je robotnícka trieda. Film prehodnocuje udalosti SNP, manipuluje fakty podľa komunistickej demagógie, vytvára novú pravdu. V móde sú filmy o vzorných pracovníkoch a úderníkoch ako svetlých príkladoch, dominujú témy o náboroch žien do výroby, neosobné portréty pracujúcich, ktoré vyzdvihujú typ nového človeka. Filmy sa točia podľa straníckych uznesení. V polovici 50-tych rokov prichádzajú prví absolventi FAMU ako bol napríklad Štefan Uher. Koncom päťdesiatych rokov sa nemožnosť autorsky sa prejaviť konečne trochu láme... Zdroj Slovenský filmový ústav
Slovenská filmová databáza