Neprihlásený používateľ
Slovenská filmová databáza
  1. Celuloid country. [5. časť]

    Názov častiÚderníci filmu
    Štábréžia, námet, scenár, Ivan Ostrochovský ; kamera, Pavol Pekarčík, Oto Vojtičko ; producent za SFÚ, Peter Dubecký ; šéfdramaturg RTVS, Ivan Kočner ; dramaturgia, Mária Šnircová (RTVS), Mária Ridzoňová Ferenčuhová (Punkchart Films) ; strih, Braňo Gotthardt ; zvuk, Oto Vojtičko ; vedúca výrobného štábu RTVS, Katarína Stankayová ; produkcia Punkchart Films, Albert Malinovský ; manažéri výroby RTVS, Soňa Komová, Radoslav Gažo ; zvukový mix, Tobias Potočný ; odborná spolupráca SFÚ, Hana Válková, Ivana Vargová
    Účinkujúciúčinkujú, Viliam Plevza, Albert Marenčin, Václav Macek, Jelena Paštéková, Ivan Klimeš, Viliam Malík, Róbert Letz, Rudolf Urc, Milan Černák
    Produkčná spoločnosť Rozhlas a televízia Slovenska
    Slovenský filmový ústav (1999 -) (Bratislava, Slovensko)
    Punkchart films
    KrajinaSlovensko
    Pôvodný formátfarebný, zvukový
    Pôvodný čas trvaniacca 26 min.
    Pôvodný jazykslovenčina
    Rok výroby2011
    Žáner dokumentárne filmy
    časti z televíznych dokumentárnych seriálov
    stredometrážne filmy
    Vzťah Celuloid country
    Anotácia1948-1955 - Slovenský dokumentárny film v rokoch 1948–1955. Piata časť cyklu Celuloid country nás uvedie do obdobia, kedy bol dokumentárny film dôležitým nástrojom novej moci a ideológie. Slovenskí filmári vycvičení z obdobia Slovenského štátu sa podriaďujú novej spoločenskej objednávke. Je to obdobie zásadných zmien - moc prevzali komunisti, Klement Gottwald sa stáva prvým robotníckym prezidentom a prevláda vplyv Sovietskeho zväzu, stalinizácia. Hlavné „zmeny“ v živote ľudu sú industrializácia, uzákonená povinnosť pracovať, zakladanie družstiev, ideológia ateizmu a obnova krajiny po vojne. Ako mal práve film „pomáhať“ budovať novú krajinu? Ešte v roku 1945 vydal prezident Beneš dekrét, v ktorom štát získal monopol na činnosť v oblasti filmu. Vznikol Československý štátny film a likviduje sa majetok Nástupu a Školfilmu. V Prahe od roku 1946 funguje FAMU, kde študujú aj Slováci. Film sa profesionalizuje - zabezpečuje sa vybavenie štúdií, školia sa noví pracovníci filmových profesií, všetko kvôli rýchlej prevýchove občana. Zdokonaľuje sa aj cenzúra. Vylučujú sa námety z prostredia inteligencie a strednej vrstvy, hlavným nositeľom pokroku vo filme je robotnícka trieda. Film prehodnocuje udalosti SNP, manipuluje fakty podľa komunistickej demagógie, vytvára novú pravdu. V móde sú filmy o vzorných pracovníkoch a úderníkoch ako svetlých príkladoch, dominujú témy o náboroch žien do výroby, neosobné portréty pracujúcich, ktoré vyzdvihujú typ nového človeka. Filmy sa točia podľa straníckych uznesení. V polovici 50-tych rokov prichádzajú prví absolventi FAMU ako bol napríklad Štefan Uher. Koncom päťdesiatych rokov sa nemožnosť autorsky sa prejaviť konečne trochu láme...
    ZdrojSlovenský filmový ústav

Slovenská filmová databáza

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.