Slovenská filmová databáza
[Rumunské ľudové umenie]. 5. šot
- Rok výroby
 - 1959
 - Krajina
 - [Krajina neznáma]
 - Pôvodný nosič
 - (44 sek.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
 - In
 - Týždeň vo filme. 39/1959. - 5. šot
 - Jazyk
 - slovenčina
 - PH – všeobecné (tematické)
 -  spravodajské šoty z Rumunska
kultúra
ľudové umenie
umelecké remeslá
výstavy ľudového umenia
výstavy v zahraničí
keramikárstvo
keramické taniere
keramické vázy
textil
ľudové odevy
výšivkárstvo
výšivky
hrnčiarske kruhy
tkanie
krosná
koberce - PH – druh, žáner, forma
 -  spravodajské šoty
filmové reportáže
35 mm filmy - PH – geografický názov
 - Bukurešť (Rumunsko)
 - Poznámky
 - Názov šotu dodaný katalogizátorom.
 - Autor/i šotu neuvedení.
 - Katalogizácia
 - SFU, 29.09.2014 ; AACR2 (rev.11.09.2025)
 - Info
 - ***Údaje v spracovaní***
 - Kategória
 - filmový šot
 - Poznámky
 - Dušan Hanák ako jediný z režisérskej generácie debutujúcej na konci 60. rokov [Hanák, Havetta, Jakubisko] prešiel viacročnou skúsenosťou dokumentaristu. V rokoch 1967-69 prerušil pre nakrúcanie svojho hraného debutu prácu na svojich dokumentárnych projektoch. Film 322 nakrútil podľa poviedky Jána Johanidesa s názvom Potápača priťahujú pramene mora [poviedka vyšla v zbierke Súkromie]. "Literárna postava kuchára Lauka nemala žiadne politické pozadie. Prišiel som s motívom viny hlavného hrdinu, ktorý sa kedysi angažoval v čistkách a v akcii združstevňovania a zaujal ma rozpor, že táto postava by mohla byť dobrým človekom... Pomáhal mi pri tom aj môj silný osobný pocit relativity hodnôt. Navyše, v tom období sa akosi nehodilo, aby vo filme mladého režiséra bol ústrednou postavou komunista. Moji kolegovia z "novej vlny" mali rovnako ako ja iné kritérium hodnôt - boli sme zameraní na život autentických ľudí z ulice a stranícki funkcionári k nim nepatrili," spomína na film Dušan Hanák. Aj napriek tomu, že scenár bol do výroby schválený už v roku 1967, nakrúcanie sa začalo až po okupácii Československa v roku 1968. Celý film sa realizoval v exteriéroch a v reáloch v Bratislave, v Prahe a v Brne. V marci 1969 videla film na súkromnej projekcii v Bratislave riaditeľka Medzinárodného filmového festivalu v Mannheime Fee Vaillant. Jednu filmovú kópiu tajne previezla do zahraničia a aj napriek nesúhlasu Československého Filmexportu uviedla tento film vo festivalovej súťaži. Film nakoniec získal Veľkú cenu mesta Mannheim spolu s americkým filmom režiséra Haskella Wexlera Medium Cool. Vo filme si okrem viacerých nehercov a známych postáv z bratislavských ulíc zahrali aj poprední českí a slovenskí herci Václav Lohniský, Josef Abrhám, Miroslav Macháček, František Zvarík a poľská herečka Lucyna Winnická [manželka režiséra Jerzyho Kawalerowicza]. (autor: R. Šmatláková, 2009)
 - Ocenenie: Veľká cena mesta Mannheim (e.a. s filmom Medium Cool, r. H. Wexler) / Grosser Preis der Stadt Mannheim - 18. medzinárodný filmový týždeň Mannheim 1969 / 18. Internationale Filmwoche Mannheim 1969
 - Ocenenie: Hlavná cena a Zlatý klinec v kategórii tzv. trezorových filmov režisérovi Dušanovi Hanákovi za filmy 322, Ja milujem, ty miluješ, Obrazy starého sveta - Dni českého a slovenského filmu Bratislava 1990
Vo filme sa hovorí slovensky a česky.
Ukončená identifikácia hercov.
V závere úvodných titulkov uvedené: Vyrobil Slovenský film Štúdio hraných filmov Bratislava - Koliba Tvorivá skupina A. Marenčin - K. Bakoš Laboratóriá Bratislava. - Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.
Dĺžka komponovanej hudby: 31 min. 25 sek. - Súvisiaci názov
 - rozšírený názov: Tristodvadsaťdva  [slo]
preklad názvu: 322 [eng] - Názov diela (heslo)
 - 322 [film] (1969)
 - Štáb
 - Réžia:  Dušan Hanák
Autor literárnej predlohy: Ján Johanides
Autor námetu podľa literárnej predlohy: Ján Johanides; Dušan Hanák
Scenár: Dušan Hanák
Spolupráca na scenári: Ján Johanides
Kamera: Viktor Svoboda
Hudba: Ladislav Gerhardt
Dramaturgia: Nataša Tanská
Architekt: Anton Krajčovič
Návrhy kostýmov: Zlatica Bollová
Umelecký maskér: Emília Bobeková
Strih: Alfréd Benčič
Zvuk: Ondrej Polomský
Vedúci výroby: Gejza Maráky
Pomocná réžia: Klotilda Kováčová
Asistenti réžie: Igor Dobiš; Igor Turis
Asistent kamery: Marián Bielik
Výtvarná spolupráca: Jan Meisner
Asistent architekta: Miloš Kalina
Vedúci výpravy: Oskar Havlík
Kostymér: Júlia Morvicová
Zástupca vedúceho produkcie: Jiří Hlošek
Skript: Judita Fatulová
Fotograf: Zuzana Mináčová
Odborná spolupráca: Ivan Kuzma
Spolupracovali: Karel Slach; Milan Kovačič; Vladimír Kavčiak; Anna Hroššová; Andrej Šufliarsky; M. Borzová-Patinas
Tvorivá skupina: I. tvorivá skupina Albert Marenčin - Karol Bakoš
 - Hudba (realizácia)
Dirigent: Štěpán Koníček
Hudbu nahral: Filmový symfonický orchestr
 
Slovenská filmová databáza
