Neprihlásený používateľ
Heslár SFÚ
  1. Schmidhauser, Corinne, 1964-

    Inf. poznámkašvajčiarska športovkyňa, lyžiarka (slalom), politička
    Variant(y) heslaSchmidhauserová, Corinne, 1964- [slo]
    Typ heslaosobné meno

    Filmografický popis

    Production
    Uher, Štefan
    Production
    Filmová tvorba a distribúcia Bratislava
    Year of production
    1962
    Country
    Slovakia [Czechoslovakia]
    Original medium
    (90 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
    Credits
    réžia, Štefan Uher; námet, scenár, Alfonz Bednár (poviedky Fajolov príspevok, Pontónový deň a Zlatá brána); kamera, Stanislav Szomolányi; hudba, Ilja Zeljenka ; I. tvorivá skupina Alberta Marenčina ; architekt, Jiří Červík st. ; strih, Bedřich Voděrka ; zvuk, Rudolf Pavlíček ; vedúci výroby, Ján Svikruha ; pomocná réžia, Eduard Grečner ; asistent kamery, Andrej Barla ; nahral, Ženský zbor Slovenskej filharmónie ; dirigent, Ladislav Holásek ; spracovateľ konkrétnej hudby, Ivan Stadtrucker ; výprava, Mikuláš Vida ; kostymérka, Júlia Ballagová ; maskérka, Emília Bobeková ; zástupca vedúceho výroby, Anton Vyskočil ; skript, Magdaléna Fauthová
    Cast
    herci: Marián Bielik (Fajolo, vl.m. Oldrich Fajták, nahovoril Michal Dočolomanský), Jana Beláková (Bela Blažejová), Eliška Nosálová (Stanka Blažejová, Belina matka), Oľga Šalagová (Jana), Pavol Chrobák (mechanizátor jednotného roľníckeho družstva Blažej, nahovoril Viliam Polónyi), Andrej Vandlík (Ján Blažej, Belin otec), Adam Jančo (stohár Blažej), Ľubomír Roman (Peťo), Peter Lobotka (Milo Blažej, Belin brat), Vladimír Malina (rybár), Zuzana Rusková (rybárova žena), Anton Galba (domovník Meg, nahovoril Alfonz Gajdoš), Vincent Krajčík (predseda jednotného roľníckeho družstva), Ján Žitňan (družstevník)
    Language
    slovak, english, czech
    SH – topical subject
    slovenské hrané filmy
    prvé lásky
    električky
    chodci
    televízne antény
    strechy
    počúvanie rozhlasu
    detské hry
    skákanie panáka
    kotúľanie pneumatík
    fotografovanie
    pózovanie pred fotoaparátom
    kajakári
    česanie vlasov
    zapaľovanie sviečok
    nevidiaci ľudia
    zatmenie Slnka
    pitie alkoholu
    klamanie rodičom
    plačúce ženy
    hlasovanie
    fotografie ľudských rúk
    opaľovanie na strechách
    letiace lietadlá
    hádky medzi mužom a ženou
    jazdy výťahom
    pozeranie do zrkadla
    odomykanie dverí
    kúpaliská
    ľudia kúpajúci sa na kúpaliskách
    ľudia v plavkách
    lode
    kúpanie v rieke
    bezrukí muži
    fajčenie fajok
    rodinné vzťahy
    vnútrobloky
    brigádnici
    autobusy
    jednotné roľnícke družstvá
    konské záprahy
    traktory
    zanedbané poľnohospodárske stroje a zariadenia
    dediny
    dedinské krčmy
    pitie piva
    prípitky
    fajčenie cigariet
    zber slamy
    jazda na motorkách
    žatevné brigády
    otváranie vín
    obilné polia
    čítanie listov
    pontóny
    erotika
    bozky (muž-žena)
    nahota
    výmena žiarovky
    búrky
    dážď
    vyvolávanie fotografií
    SH – form, genre
    hrané filmy
    filmy pre kiná
    filmové drámy
    filmové adaptácie literárnych predlôh
    zakázané filmy
    dlhometrážne filmy
    35 mm filmy
    Filming locations
    Bratislava (Slovensko) - Dunaj, križovatka ul. Laurinská a Štúrova, Krížna ulica, Záhradnícka ulica, Odborárske námestie, Slovenská technická univerzita Námestie Slobody, kúpalisko Tehelné pole, Vlčie hrdlo, Stará radnica Hlavné námestie
    Nitrianska Blatnica (Slovensko) - JRD Nitrianska Blatnica, časť Na Stohu, časť Na bani
    Radošina (Slovensko) - Kamenná ulica, Piešťanská ulica, Nádražná ulica, cesta medzi obcami Bzince a Radošina
    Production and distribution
    literárny scenár schválený dňa 19620409
    výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19620704 (rozpočet vypracovaný), 19620721 (rozpočet schválený)
    rozpočet v sume 2.428.701.20, - Kčs rozpočet v sume 79.105, - Kčs (rozpočet skrátený o dlh soc. záväzku) rozpočet v sume 2.349.596,20, - Kčs (rozpočet po úprave)
    prvý filmovací deň 19620711 (exteriér) prvý filmovací deň 19620924 (ateliér)
    posledný filmovací deň 19621109
    pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19621213
    1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19621228
    1. kombinovaná kópia schválená dňa 19621229
    odovzdanie dielav do distribúcie dňa: 19621231
    19620410 (prvá pracovná porada)
    19620910 (prvý stavací deň v ateliéri č. II)
    Note
    Keď v roku 1962 nakrútil Štefan Uher Slnko v sieti, Martin Hollý Havraniu cestu a Peter Solan film Boxer a smrť, málokto tušil začiatok novej éry myšlienkového i výrazového hľadania a experimentu, obdobia, ktoré vo svojich vrcholoch [filmy Uhra, Solana, Jakubiska, Havettu a Hanáka] dodnes zostalo neprekonané. Vznikli tri hrané filmy vysokej umeleckej kvality, s ktorými sa slovenská kinematografia presadila v československom aj medzinárodnom kontexte. V roku 1963 získali významné ocenenia na 5. festivale československých filmov v Ústí nad Labem. Film Slnko v sieti scenáristu Alfonza Bednára, režiséra Štefana Uhra a kameramana Stanislava Szomolányiho odštartoval novú vlnu československej kinematografie. Podľa filmových kritikov ide o jedno z prelomových filmových diel. Prinieslo nový spôsob filmového rozprávania [rozbitie tradičného lineárneho rozprávania príbehu na malé časti a motívy], nový analytický pohľad na realitu zameranú na človeka a na jeho city a pocity, aj na historické a spoločenské súvislosti. Kamera v detailoch vystihla atmosféru, evokovala náladu, zatmenie slnka sa stalo symbolom zatmenia citov a vzťahov, hlasno hrajúci tranzistor nahradil rozhovor, symfonickú hudbu vystriedala hudba elektronická. Základom filmového scenára boli tri časopisecky publikované poviedky - Fajolov príspevok, Pontónový deň a Zlatá brána, ktoré v roku 1961 vyšli v Slovenských pohľadoch a v časopise Kultúrny život. Alfonz Bednár ich v roku 1977 súhrnne vydal v súbore Blok 4/B. Film mal pôvodne režírovať Stanislav Barabáš, ale po jeho odmietnutí ponúkol dramaturg Albert Marenčin spoluprácu režisérovi Štefanovi Uhrovi. Týmto filmom Uher nadviazal na svoju predchádzajúcu dokumentaristickú tvorbu a podarilo sa mu spojiť realistickú poetiku dokumentárneho filmu so štylizáciou hraného príbehu. Do hlavných postáv obsadil nehercov Janu Belákovú a Mariána Bielika, úlohu Belinej matky si zahrala herečka Eliška Nosálová. Film sa nakrúcal v Bratislave a v Nitrianskej Blatnici od 11. 7. 1962 do 9. 11. 1962 a celkové náklady dosiahli 2,3 mil. Kčs. Uvedenie filmu do distribúcie v kinách nebolo jednoduché. Prvý tajomník ÚV KSS Karol Bacílek údajne identifikoval v slepote matky politický symbol o slepote strany. Filmu sa dodatočne pripisovali aj rôzne "zašifrované" postoje a významy - napr. zatmenie slnka sa rovná súmraku komunizmu, čln na suchu je súčasný stav socializmu a podobne. Film prešiel podrobným a opakovaným schvaľovaním a napokon k jeho uvoľneniu do kín prispelo udelenie Ceny československej kritiky v roku 1963. (autor: R. Šmatláková, 2009)
    Ocenenie: Cena Závodu SNP v Žiari nad Hronom (udelená v roku 1963 spolu s českým filmom režiséra K. Kachyňu Trápení)

    Súvisiace záznamy

    (1) - SLOVENSKÁ FILMOVÁ DATABÁZA

Heslár SFÚ

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.