User not logged
Thesaurus
  1. Gogová, Romana

    Information note
    slovenská novinárka
    Country
    Slovakia
    Language
    slovak
    Sex
    female
    Variant heading
    Hlavanda Gogová, Romana [slo] [uvádzaná aj ako]
    (RHG) [skratka používaná v periodiku: Hospodárske noviny]
    (RG) [slo] [skratka používaná v periodiku: Hospodárske noviny]
    Cataloguing
    SFU (rev.27.11.2024)
    Type of heading
    personal name
    Jazyk
    slovenčina
    Anotácia
    Psychologický príbeh o životných osudoch dvoch nevlastných sestier, herečky Eleny a psychologičky Nadi.
    A story of two step-sisters - Elena, an actress and Naia, a psychologist.
    PH – všeobecné (tematické)
    slovenské hrané filmy
    západonemecké hrané filmy
    slovenské koprodukčné filmy
    PH – druh, žáner, forma
    hrané filmy
    filmy pre kiná
    psychologické filmy
    dlhometrážne filmy
    35 mm filmy
    Filmové lokácie – exteriéry
    Bratislava (Slovensko)
    Brno (Česko)
    Karlovy Vary (Česko)
    Pusté Úľany (Slovensko)
    Čierna Voda (Slovensko)
    Filmové lokácie – ateliéry
    Praha (Česko)
    Brno (Česko)
    Bratislava (Slovensko)
    Výrobné a distribučné údaje
    zaradenie do výroby dňa 19890612
    výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19890911
    rozpočet v sume 6.409.416, - Kčs
    prvý filmovací deň 19890904
    posledný filmovací deň 19900216
    pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19900314
    film schválený z dvoch pásov dňa 19900514
    1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19900529
    Poznámky
    Podobne ako v Hanákovom predchádzajúcom filme Tichá radosť (1985) sú ústrednými postavami psychologicko-spoločenskej drámy Súkromné životy ženy – nevlastné sestry Elena (Magda Vášáryová) a Naďa (Jana Šulcová). Hlavnou témou sú ich vzájomné vzťahy a ich životné hodnoty. Každá z nich hľadá vlastné východisko z osobnej krízy. „Scenár sa rodil ťažko i v súvislosti s normalizačnými obmedzeniami v dramaturgii a sujete filmu. Mal vyjadrovať dusno a neslobodu toho obdobia, ale nebolo možné rozvíjať v ňom motív samizdatu v živote nekonformného spisovateľa Martina. Paradoxne, nepomohli mu ani počiatočné búrlivé a neisté spoločenské zmeny“, spomína Dušan Hanák na svoj posledný dlhometrážny hraný film Súkromné životy. [Film.sk č. 11 (2019), s. 7] Realizácia filmu trvala štyri roky. Námet, ktorý napísal s Katarínou Benčičovou (dcérou filmového strihača Alfréda Benčiča), vznikol v roku 1986 a literárny scenár bol schválený dramaturgiou v máji 1988. Nakrúcať sa začalo 4.9.1989 a posledná klapka padla až 16.2.1990. Nakrúcanie filmu bolo počas novembrových udalostí roku 1989 niekoľkokrát prerušené aj preto, že predstaviteľka Eleny, herečka Magda Vášáryová sa v tom čase politicky angažovala. Film vznikol v koprodukcii so západonemeckou produkčnou spoločnosťou Infafilm GmbH Manfred Korytowski z Mníchova a zahrali si v ňom aj nemeckí herci Ursula Dirichs, Ilse Matheis a Nikolaus Lansky. Hlavnú mužskú postavu spisovateľa Martina stvárnil český herec Václav Helšus. Kameramanom filmu bol vtedy 30-ročný Jozef Krivošík, ktorý debutoval v hranom filme režisérky Evy Štefankovičovej Kúpeľňový hráč (1988). Exteriéry sa nakrúcali v Karlových Varoch, Bratislave, Brne, Pustých Uľanoch a v Čiernej Vode. Film v roku 1991 získal Cenu poroty na Medzinárodnom filmovom festivale v Štrasburgu. „Keď chcete urobiť dobrý a pravdivý film, potrebujete k tomu aj trochu šťastia. S výslednou verziou Súkromných životov som nebol spokojný... Je to môj jediný celovečerný film, ktorý by som chcel nakrútiť inak, i s nádejou, ktorú si zaslúžia všetci, ktorým ide o niečo pozitívne“, uzatvára Dušan Hanák [Film.sk č. 11 (2019), s. 7]. Po dokončení filmu Súkromné životy sa Hanák opäť vrátil k dokumentárnej tvorbe. O päť rokov neskôr nakrútil dlhometrážny dokumentárny film Papierové hlavy (1995) o vzťahu občana a moci a o rôznych podobách porušovania ľudských práv v Československu počas obdobia 1945 - 1989. (autor: R. Šmatláková, 2021)
    Ocenenie: Cena poroty - 19. medzinárodný filmový festival Štrasburg 1991 (Francúzsko)
    Ocenenie: Cena ministra kultúry SR (udelená v roku 1992)
    Ocenenie: Prémie za umelecké výkony roku 1990 D. Hanákovi za scenár a réžiu, Kataríne Benčičovej -Bartošovej za scenár a Jozefovi Krivošíkovi za kameru (udelené výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla, filmu, rozhlasu a televízie pri SLF v roku 1991)
    Ocenenie: film zaradený v ankete členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie medzi desať umelecky najhodnotnejších slovenských filmov deväťdesiatych rokov (anketa vyhlásená počas Prehliadky slovenskej hranej filmovej tvorby 90. rokov v roku 1999)

    V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobila Slovenská filmová tvorba skupina TATRA FILM Bratislava - Koliba v koprodukcii s Eine Produktion INFAFILM GMBH München Manfred Korytowski.
    Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav

    Dĺžka komponovanej hudby: 11 min. 49 sek. (Václav Hálek), 11 min. 42 sek. (Milan Svoboda)
    Dĺžka archívnej hudby: 1 min. 3 sek. (cigánska ľudová), 27 sek. (Bez ladu a skladu)
    Súvisiaci názov
    preklad názvu: Private lives [eng]
    preklad názvu: Privatleben [ger]
    preklad názvu: Vite private [ita]
    preklad názvu: Le vite private [ita]
    preklad názvu: Vies privées [fre]
    Názov diela (heslo)
    Súkromné životy [film] (1990)
    Štáb
    Réžia: Dušan Hanák
    Námet: Dušan Hanák; Katarína Benčičová-Bartošová
    Scenár: Dušan Hanák; Katarína Benčičová-Bartošová
    Kamera: Jozef Krivošík
    Hudba: Václav Hálek; Milan Svoboda
    Dramaturgia: Jozef Heriban; Silvia Koller
    Architekt: František Oliver Csiky
    Návrhy kostýmov: Mona Hafsahl
    Umelecký maskér: Marta Doktorová
    Strih: Alfréd Benčič
    Zvuk: Ľubomír Novota; Sigbert Stark
    Vedúci výroby: Ján Tomaškovič; Jochen Riedel
    Pomocná réžia: Peter Krcho; Monika Gold
    Asistent réžie: Igor Kováč
    Asistenti kamery: Ľubomír Boskovič; Herbert Buchberger
    Asistent architekta: Tibor Földes
    Výtvarná spolupráca: Mona Hafsahl
    Vedúci výpravy: Bohuš Pokorný
    Vedúci kostymér: Zdenka Bočánková
    Zástupcovia vedúceho výroby: Milan Mader; Ladislav Fekete; Gudrun Müssig; Sergio Korytowski; Daniela Oettrich; Rudolf Fricman
    Asistent výroby: Hans Manfred Korytowski
    Skript: Eva Dutková; Julia Dechentreiter

    Term

    Réžia
    Hanák, Dušan
    Výroba
    Slovenská filmová tvorba Bratislava
    Infafilm GmbH Manfred Korytowski
    Rok výroby
    1990
    Krajina
    Slovensko, Nemecko [Československo, Nemecká spolková republika]
    Pôvodný nosič
    (98 min.) : farebný, zvukový ; 35 mm
    Štáb
    réžia, Dušan Hanák; námet, scenár, Dušan Hanák, Katka Benčičová; kamera, Jozef Krivošík; hudba, Václav Hálek, Milan Svoboda ; tvorivo-výrobná skupina Tatra Film, vedúci Jozef Heriban ; dramaturgia, Jozef Heriban, Silvia Koller ; architekt, František Csiky ; návrhy kostýmov, výtvarná spolupráca, Mona Hafsahl ; umelecký maskér, Marta Doktorová ; strih, Alfréd Benčič ; zvuk, Ľubomír Novota, Sigbert Stark ; vedúci výroby, Ján Tomaškovič, Jochen Riedel ; pomocná réžia, Peter Krcho, Monika Gold ; asistent réžie, Igor Kováč ; asistenti kamery, Ľubomír Boskovič, Herbert Buchberger ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, Mario Klemens ; asistent architekta, Tibor Földes ; výprava, Bohuš Pokorný ; vedúca kostymérka, Zdenka Bočánková ; zástupcovia vedúceho výroby, Milan Mader, Ladislav Fekete, Gudrun Müssig, Sergio Korytowski, Daniela Oettrich, Rudolf Fricman ; asistent výroby, Manfred Hans Korytowski ; skript, Eva Dutková, Julia Dechentreiter ; citácie, Jiří Anderle, Štefan Prokop, Ľuba Lauffová, Alex Mlynárčik ; spolupracovali, Mária Krýslová, Ondrej Šulaj, Pavol Šimáček, Martin Gazík, Ján Burger, František Turňa, Milan Bezák, Igor Václavík, Ondrej Magyar
    Účinkujúci
    herci: Jana Šulcová (Naďa, nahovorila Zuzana Kronerová), Magda Vášáryová (Elena), Václav Helšus (Martin, nahovoril Boris Farkaš), Ursula Dirichs (matka, nahovorila Maja Velšicová), Ilse Matheis (Darina, nahovorila Iveta Weiszová), Nikolaus Lansky (Edo, nahovoril Vladimír Durdík ml.), Zdena Studenková (Iveta), Michal Dočolomanský (herec), Mária Jelenčiaková (Majka), Stano Dančiak (Lichner), Dominika Kaclerová (Danka), František Staněk (Milan, nahovoril Vladimír Hajdu), Peter Hledík (režisér), Zuzana Cigánová (Cabadajová), Vladimír Drha (lekár, nahovoril Marián Geišberg), Vladimír Václav (Karol, nahovoril Alfréd Swan), Karel Brožek (Julo, nahovoril Rudolf Kraus), Mária Breinerová - Mačáková (sestrička), Hana Schmidtmajerová-Müllerová (Sládečková, nahovorila Oľga Solárová), Břetislav Rychlík (Sládeček, nahovoril Marián Zednikovič), Jana Drbohlavová (Hermanová, nahovorila Adela Gáborová), Zdeňka Sajfertová (kyprá, nahovorila Jana Bittnerová), Barbora Štěpánová (hrdzavá, nahovorila Milada Rajzíková), Mária Mišenčíková [Maruška Nedomová] (hlavná sestra, nahovorila Petra Fütö), Pavol Višňovský (kolega Edo), József Ropog (kamenár), Ladislav Ježek (zahraničný študent), Adriana Takáčová (Danka), Elena Kucharíková (pacientka), Mária Maxiánová (staničná sestra), Ivana Ryzá (Danka), Kamila Magálová (Edova kolegyňa), Michal Daniel (mladý chlapec), Ján Samaranský (17-ročný chlapec), Daniel Fundárek (mladý chlapec), Věra Holubcová (blondýna), Margaréta Lopatová (upratovačka), Ingrid Štepanovičová (cvičiteľka), Tomáš Töpfer, Darina Porubjaková [Darina Abrahámová]
    Jazyk
    slovenčina
    Anotácia
    Psychologický príbeh o životných osudoch dvoch nevlastných sestier, herečky Eleny a psychologičky Nadi.
    A story of two step-sisters - Elena, an actress and Naia, a psychologist.
    PH – všeobecné (tematické)
    slovenské hrané filmy
    západonemecké hrané filmy
    slovenské koprodukčné filmy
    PH – druh, žáner, forma
    hrané filmy
    filmy pre kiná
    psychologické filmy
    dlhometrážne filmy
    35 mm filmy
    Filmové lokácie – exteriéry
    Bratislava (Slovensko)
    Brno (Česko)
    Karlovy Vary (Česko)
    Pusté Úľany (Slovensko)
    Čierna Voda (Slovensko)
    Filmové lokácie – ateliéry
    Praha (Česko)
    Brno (Česko)
    Bratislava (Slovensko)
    Výrobné a distribučné údaje
    zaradenie do výroby dňa 19890612
    výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19890911
    rozpočet v sume 6.409.416, - Kčs
    prvý filmovací deň 19890904
    posledný filmovací deň 19900216
    pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19900314
    film schválený z dvoch pásov dňa 19900514
    1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19900529
    Poznámky
    Podobne ako v Hanákovom predchádzajúcom filme Tichá radosť (1985) sú ústrednými postavami psychologicko-spoločenskej drámy Súkromné životy ženy – nevlastné sestry Elena (Magda Vášáryová) a Naďa (Jana Šulcová). Hlavnou témou sú ich vzájomné vzťahy a ich životné hodnoty. Každá z nich hľadá vlastné východisko z osobnej krízy. „Scenár sa rodil ťažko i v súvislosti s normalizačnými obmedzeniami v dramaturgii a sujete filmu. Mal vyjadrovať dusno a neslobodu toho obdobia, ale nebolo možné rozvíjať v ňom motív samizdatu v živote nekonformného spisovateľa Martina. Paradoxne, nepomohli mu ani počiatočné búrlivé a neisté spoločenské zmeny“, spomína Dušan Hanák na svoj posledný dlhometrážny hraný film Súkromné životy. [Film.sk č. 11 (2019), s. 7] Realizácia filmu trvala štyri roky. Námet, ktorý napísal s Katarínou Benčičovou (dcérou filmového strihača Alfréda Benčiča), vznikol v roku 1986 a literárny scenár bol schválený dramaturgiou v máji 1988. Nakrúcať sa začalo 4.9.1989 a posledná klapka padla až 16.2.1990. Nakrúcanie filmu bolo počas novembrových udalostí roku 1989 niekoľkokrát prerušené aj preto, že predstaviteľka Eleny, herečka Magda Vášáryová sa v tom čase politicky angažovala. Film vznikol v koprodukcii so západonemeckou produkčnou spoločnosťou Infafilm GmbH Manfred Korytowski z Mníchova a zahrali si v ňom aj nemeckí herci Ursula Dirichs, Ilse Matheis a Nikolaus Lansky. Hlavnú mužskú postavu spisovateľa Martina stvárnil český herec Václav Helšus. Kameramanom filmu bol vtedy 30-ročný Jozef Krivošík, ktorý debutoval v hranom filme režisérky Evy Štefankovičovej Kúpeľňový hráč (1988). Exteriéry sa nakrúcali v Karlových Varoch, Bratislave, Brne, Pustých Uľanoch a v Čiernej Vode. Film v roku 1991 získal Cenu poroty na Medzinárodnom filmovom festivale v Štrasburgu. „Keď chcete urobiť dobrý a pravdivý film, potrebujete k tomu aj trochu šťastia. S výslednou verziou Súkromných životov som nebol spokojný... Je to môj jediný celovečerný film, ktorý by som chcel nakrútiť inak, i s nádejou, ktorú si zaslúžia všetci, ktorým ide o niečo pozitívne“, uzatvára Dušan Hanák [Film.sk č. 11 (2019), s. 7]. Po dokončení filmu Súkromné životy sa Hanák opäť vrátil k dokumentárnej tvorbe. O päť rokov neskôr nakrútil dlhometrážny dokumentárny film Papierové hlavy (1995) o vzťahu občana a moci a o rôznych podobách porušovania ľudských práv v Československu počas obdobia 1945 - 1989. (autor: R. Šmatláková, 2021)
    Ocenenie: Cena poroty - 19. medzinárodný filmový festival Štrasburg 1991 (Francúzsko)
    Ocenenie: Cena ministra kultúry SR (udelená v roku 1992)
    Ocenenie: Prémie za umelecké výkony roku 1990 D. Hanákovi za scenár a réžiu, Kataríne Benčičovej -Bartošovej za scenár a Jozefovi Krivošíkovi za kameru (udelené výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla, filmu, rozhlasu a televízie pri SLF v roku 1991)
    Ocenenie: film zaradený v ankete členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie medzi desať umelecky najhodnotnejších slovenských filmov deväťdesiatych rokov (anketa vyhlásená počas Prehliadky slovenskej hranej filmovej tvorby 90. rokov v roku 1999)

    V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobila Slovenská filmová tvorba skupina TATRA FILM Bratislava - Koliba v koprodukcii s Eine Produktion INFAFILM GMBH München Manfred Korytowski.
    Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav

    Dĺžka komponovanej hudby: 11 min. 49 sek. (Václav Hálek), 11 min. 42 sek. (Milan Svoboda)
    Dĺžka archívnej hudby: 1 min. 3 sek. (cigánska ľudová), 27 sek. (Bez ladu a skladu)
    Súvisiaci názov
    preklad názvu: Private lives [eng]
    preklad názvu: Privatleben [ger]
    preklad názvu: Vite private [ita]
    preklad názvu: Le vite private [ita]
    preklad názvu: Vies privées [fre]
    Názov diela (heslo)
    Súkromné životy [film] (1990)
    Štáb
    Réžia: Dušan Hanák
    Námet: Dušan Hanák; Katarína Benčičová-Bartošová
    Scenár: Dušan Hanák; Katarína Benčičová-Bartošová
    Kamera: Jozef Krivošík
    Hudba: Václav Hálek; Milan Svoboda
    Dramaturgia: Jozef Heriban; Silvia Koller
    Architekt: František Oliver Csiky
    Návrhy kostýmov: Mona Hafsahl
    Umelecký maskér: Marta Doktorová
    Strih: Alfréd Benčič
    Zvuk: Ľubomír Novota; Sigbert Stark
    Vedúci výroby: Ján Tomaškovič; Jochen Riedel
    Pomocná réžia: Peter Krcho; Monika Gold
    Asistent réžie: Igor Kováč
    Asistenti kamery: Ľubomír Boskovič; Herbert Buchberger
    Asistent architekta: Tibor Földes
    Výtvarná spolupráca: Mona Hafsahl
    Vedúci výpravy: Bohuš Pokorný
    Vedúci kostymér: Zdenka Bočánková
    Zástupcovia vedúceho výroby: Milan Mader; Ladislav Fekete; Gudrun Müssig; Sergio Korytowski; Daniela Oettrich; Rudolf Fricman
    Asistent výroby: Hans Manfred Korytowski
    Skript: Eva Dutková; Julia Dechentreiter
    Citácie z diel: Jiří Anderle; Štefan Prokop; Ľuba Lauffová; Alex Mlynárčik
    Spolupracovali: Mária Krýslová; Ondrej Šulaj; Pavol Šimáček; Martin Gazík; Ján Burger; František Turňa; Milan Bezák; Igor Václavík; Ondrej Magyar
    Tvorivá skupina: Tvorivo-výrobná skupina Tatra Film, vedúci Jozef Heriban
    SFÚ Catalogue
    (7) - ARTICLES

Thesaurus

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.