SFÚ Catalogue
[Tibor Biath] [fotografia]
- Responsibility
- [fotograf] Vladimír Vavrek
- Date
- [S.l. : s.n.]
- Physical description
- 1 fotografia : čiernobiela, lesklá, papier ; 18 x 24 cm
- SH – personal name
- Biath, Tibor, 1925-2012
- SH – topical subject
- polodetail (fotografie)
slovenskí kameramani
filmové kamery
filmové osvetľovacie telesá - SH – form, genre
- civilné fotografie
- Note
- Na zadnej strane fotografie pečiatka s textom: Foto: © Vlado Vavrek, Jančova 9, 811 02 Bratislava, Slovakia.
- Na zadnej strane fotografie rukou napísaný text: kam.Tibor Biath.
Názov fotografie dodaný katalogizátorom. - Autor fotografie uvedený na zadnej strane fotografie (pečiatka).
Vydavateľ fotografie neznámy. - Rok vzniku fotografie neznámy.
- Author's and other responsibility
- Vavrek, Vladimír - Fotograf
- Country
- Slovakia [Czechoslovakia]
- Cataloguing
- SFU, 23.07.2008 ; AACR2 (rev.29.11.2013)
- Category
- GFV
- Filmové lokácie – reály
- Vrátna dolina (Slovensko)
Poludňový Grúň (Slovensko) - Výrobné a distribučné údaje
- literárny scenár schválený dňa 19631220
technický scenár schválený dňa 19641223
zaradenie do výroby dňa 19640907
výrobný plán a rozpočet schválený dňa 19641229
rozpočet v sume 2.680.000, - Kčs
započatie výrobných prác 19640910 (započatie prípravných prác)
prvý filmovací deň 19650116 (Banská Štiavnica)
posledný filmovací deň 19650515 (Jasná)
pracovná kópia (serviska) schválená dňa 19650721
1. kombinovaná kópia vyhotovená dňa 19650825
1. kombinovaná kópia schválená dňa 19650826
odovzdanie dielav do distribúcie dňa: 19650826
premiéra 19650904 (Bratislava, kino Hviezda) - Poznámky
- V období 1960-1965 vzniklo v slovenskej kinematografii niekoľko filmov o Slovenskom národnom povstaní a o druhej svetovej vojne [Prerušená pieseň, Pieseň o sivom holubovi, Predjarie, Boxer a smrť, Polnočná omša, Organ, Námestie svätej Alžbety]. Zvýšený záujem o zobrazenie tohto obdobia slovenských dejín súvisel aj s blížiacimi sa oslavami 20. výročia SNP a oslobodenia Československa. Nová generácia filmových režisérov [Solan, Uher, Barabáš, Hollý] priniesla modernejší pohľad do stvárnenia vojnovej tematiky a podporila vznikajúce tendencie odmýtizovať a prehodnotiť dovtedajší schematický výklad vojnových rokov 1939-1945. Oproti "kolektívnemu hrdinovi" či anonymnej mase odbojového hnutia prinášajú tieto filmy výraznú individualizáciu charakterov, rozdielnosť morálnych postojov a subjektivizáciu pohľadu na historické udalosti vojnových rokov. Vojna - to nebola v ich pohľade iba všeobecná skúsenosť spoločnosti, ale najmä individuálna trauma či tragédia jednotlivca, strateného vo víre dejín... Režisér Stanislav Barabáš už v roku 1961 vo svojom dlhometrážnom hranom debute Pieseň o sivom holubovi sugestívne zobrazil vojnové udalosti pohľadom detského hrdinu. V roku 1965 sa vo filme Zvony pre bosých rovnako výrazne odklonil od tradičného ideologického zobrazenia druhej svetovej vojny a jeho interpretácia je nová - osobnostná a individualizovaná. Podobne ako pri filme Pieseň o sivom holubovi je autorom námetu a scenára pod názvom Čakanie na smrť Ivan Bukovčan. Opäť ide o dôsledne "antihrdinský" a neschematický film, založený na výraznej individualizácii dramatických charakterov a na postupnom rozvíjaní aj premenách ich vzťahov vo vypätej existenčnej situácii. Nejde pritom o zobrazenie vojny prostredníctvom epického rozprávania v štýle filmov Paľa Bielika [Vlčie diery, Kapitán Dabač], ale o dôsledne koncentrovanú dramatickú kompozíciu, založenú na postupnej gradácii vzťahov. Tento dramatický princíp je vhodne umocnený aj sugestívnym obrazovým stvárnením a vizuálnou štylizáciou "bielo-čierneho" prostredia snehu a zeme, života a smrti, nevinnosti a vojny. Film sa nakrúcal v ťažkých horských podmienkach prevažne v Malej Fatre od 16.1. do 15.5.1965 a celkové náklady dosiahli 2.680.000 Kčs. Hlavné úlohy vo filme hrali slovenskí herci Ivan Rajniak a Vlado Müller, v úlohe zajatého nemeckého vojaka sa predstavil nemecký herec Axiel Dietrich a v úlohe nemeckého nadporučíka český herec Radovan Lukavský. Do hlavnej úlohy ženy Ryby bola obsadená v tom období jedna z najpopulárnejších poľských herečiek Ewa Krzyzewska, ktorá účinkovala vo filme režiséra Andrzeja Wajdu Popol a diamant [1958]. Pôvodne bola jediná ženská úloha vo filme ponúknutá herečke a speváčke Hane Hegerovej, ktorá ju však kvôli svojej pracovnej zaneprázdnenosti musela odmietnuť. Film Zvony pre bosých bol kvôli emigrácii režiséra spolu s ostatnými Barabášovými filmami stiahnutý z distribúcie a na niekoľko rokov uložený do trezoru. Ivan Bukovčan neskôr svoj filmový scenár voľne prepracoval na divadelnú drámu Sneh nad limbou. (autor: R. Šmatláková, 2009)
Vo filme sa hovorí slovensky a nemecky. Film obsahuje preklad cudzojazyčných dialógov do slovenčiny (podtitulky).
Ukončená identifikácia hercov. Herci stvárňujúci nemeckých tankistov neboli identifikovaní, mená uvedené v pracovnom súpise z obdobia nakrúcania filmu.
V záverečných titulkoch uvedené: Vyrobil Československý film Bratislava Tvorivá skupina Dr. Mináč - Král Filmové laboratóriá Bratislava. - Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.
Dĺžka komponovanej hudby: 52 min. 7 sek. (3127 sek.) - Variant názvu
- Čakanie na smrť 2
- Súvisiaci názov
- preklad názvu: The bells toll for the barefooted [eng]
- preklad názvu: Harangszó négy mezitlábasért [hun]
- preklad názvu: Mezítlábasok harangja [hun]
- preklad názvu: Glocken für Barfüssige [ger]
- preklad názvu: Le glas sonne pur les sans-souliers [fre]
- preklad názvu: Le glas des va-nu-pieds [fre]
- preklad názvu: Dzwony dla bosych [pol]
- Názov diela (heslo)
- Zvony pre bosých [film] (1965)
- Štáb
- Réžia: Stanislav Barabáš
Námet: Ivan Bukovčan
Scenár: Ivan Bukovčan
Kamera: Vincent Rosinec
Hudba: Zdeněk Liška
Architekt: Anton Krajčovič
Návrhy kostýmov: Irena Schanerová
Umeleckí maskéri: Jozef Škopek; Dušan Brodanský
Strih: Maximilián Remeň
Zvuk: Václav Škvor
Vedúci výroby: Ján Svikruha
Pomocná réžia: Alžbeta Domastová
Asistent réžie: Pavol Sarvaš
Úprava dialógov: Juraj Payer
Druhá kamera: Benedikt Krivošík; Vladimír Ondruš
Asistent architekta: Miloš Kalina
Vedúci výpravy: Tibor Molnár
Kostymér: Júlia Ballagová
Asistent maskéra: Beatrix Dollingerová
Asistenti strihu: Štefánia Ryšavá; Pavol Lauko
Zástupcovia vedúceho výroby: Anton Vyskočil; Igor Fábry; Jozef Hacaj, st.
Asistent výroby: Jiří Hlošek
Skript: Mária Žajdlíková
Odborná spolupráca: Aladár Burian; Milan Šaradin
Tvorivá skupina: II. tvorivá skupina Ján Mináč - Juraj Král; II. tvorivá skupina Ľudovít Filan - Juraj Král
- Hudba (realizácia)
Dirigent: František Belfín
Hudbu nahral: Filmový symfonický orchestr
Call number Track No. Location FOS 68-27 421 Fotoarchív (ODKS)
SFÚ Catalogue
