User not logged
Slovak Film Database
  1. [Bulharský súbor macedónskych piesní a tancov]. 4. šot

    Year of production
    1958
    Country
    Slovakia [Czechoslovakia]
    Original medium
    (52 sek.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
    In
    Týždeň vo filme. č. 25 1958 [25/1958]. - 4. šot
    Language
    slovak
    SH – corporate body name
    Bratislavský hradný amfiteáter (Bratislava, Slovensko)
    Bratislavský hrad (Bratislava, Slovensko)
    SH – topical subject
    spravodajské šoty zo Slovenska
    kultúra
    folklór
    folklórne vystúpenia
    ľudové tance
    folklórne súbory
    amfiteátre
    ľudové odevy
    SH – form, genre
    spravodajské šoty
    filmové reportáže
    35 mm filmy
    SH – geographical name
    Bratislava (Slovensko)
    Note
    Názov šotu dodaný katalogizátorom.
    Autor/i šotu neuvedení.
    Cataloguing
    SFU, 05.06.2014 ; AACR2 (rev.25.06.2025)
    Info
    ***Cataloguing in progress***
    Category
    filmový šot
    Ocenenie: Hlavná cena a Zlatý klinec v kategórii tzv. trezorových filmov režisérovi Dušanovi Hanákovi za filmy 322, Ja milujem, ty miluješ, Obrazy starého sveta - Dni českého a slovenského filmu Bratislava 1990

    Vo filme sa hovorí slovensky a česky.

    Ukončená identifikácia hercov.

    V závere úvodných titulkov uvedené: Vyrobil Slovenský film Štúdio hraných filmov Bratislava - Koliba Tvorivá skupina A. Marenčin - K. Bakoš Laboratóriá Bratislava.
    Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.

    Dĺžka komponovanej hudby: 31 min. 25 sek.
    Súvisiaci názov
    rozšírený názov: Tristodvadsaťdva [slo]
    preklad názvu: 322 [eng]
    Názov diela (heslo)
    322 [film] (1969)
    Réžia
    Hanák, Dušan
    Výroba
    Slovenský film Bratislava
    Rok výroby
    1969
    Krajina
    Slovensko [Československo]
    Pôvodný nosič
    (94 min.) : čiernobiely, zvukový ; 35 mm
    Štáb
    réžia, scenár, Dušan Hanák; námet, Ján Johanides, Dušan Hanák (podľa poviedky J. Johanidesa Potápača priťahujú pramene mora); spolupráca na scenári, Ján Johanides; kamera, Viktor Svoboda; hudba, Ladislav Gerhardt ; I. tvorivá skupina Albert Marenčin - Karol Bakoš ; dramaturgia, Nataša Tanská ; architekt, Anton Krajčovič ; návrhy kostýmov, Zlatica Bollová ; masky, Emília Bobeková ; strih, Alfréd Benčič ; zvuk, Ondrej Polomský ; vedúci výroby, Gejza Maráky ; pomocná réžia, Klotilda Kováčová ; asistenti réžie, Igor Dobiš, Igor Turis ; asistent kamery, Marián Bielik ; nahral, Filmový symfonický orchestr Praha ; dirigent, Štěpán Koníček ; výtvarná spolupráca, Jan Meisner ; asistent architekta, Miloš Kalina ; výprava, Oskar Havlík ; kostýmy, Júlia Morvicová ; zástupca vedúceho produkcie, Jiří Hlošek ; skript, Judita Fatulová ; fotografka, Zuzana Mináčová ; odborná spolupráca, Ivan Kuzma ; spolupracovali, Karel Slach, Milan Kovačič, Vladimír Kavčiak, Anna Hroššová, Andrej Šufliarsky, M. Borzová-Patinas
    Účinkujúci
    herci: Václav Lohniský (Jozef Lauko, nahovoril Vladimír Kostovič), Lucyna Winnicka (Marta, Laukova bývalá manželka, nahovorila Elena Zvaríková), Josef Abrhám (Peter) Miroslav Macháček (ošetrujúci lekár), František Zvarík (Čatloš), Vladimír Weiser (Vladko, nahovoril Juraj Nvota), Emil Horváth st. (Fajnor), Viktor Blaho (Greguš), Jana Švandová (Jana, nahovorila Soňa Valentová), Božena Šérová (Cilka, nahovorila Ida Rapaičová), Marta Rašlová (zdravotná sestra, nahovorila Zita Furková), Rudolf Thrun (Laukov známy, nahovoril Oldo Hlaváček), Oľga Chodáková (hlavná sestra), R. Prudil (maliar, nahovoril Alojz Kramár), Július Mazanec (šéfkuchár Malovec, nahovoril Vlado Müller), František Török (strýco, nahovoril Samuel Adamčík), Michal Kožuch (Pavelka, nahovoril Ján Kramár), Anton Trón (Gálik) Milan Hrabinský (Laukov kolega), Ferdinand Mazal (primár), Jaroslav Veškrna (Laukov kolega, nahovoril Oldo Hlaváček), Karel Augusta (člen Zboru národnej bezpečnosti), Zdeněk Blažek (lekár, nahovoril Slavomír Záhradník), Mária Beránková (žena na pavlači), Jozefína Horváthová (pokladníčka, nahovorila Mária Hájková), Štefan Herák (hudobník), Mikuláš Ladižinský (šofér), Ivo Macík (chirurg), Jozef Polák (hudobník), Mária Šamková (pani v bielom), Fridrich Urban (hlavný), Rudolf Dajlík (hudobník), Magda Paveleková (žena v kožuchu), Lotár Radványi (Sepeši, nahovoril Igor Čillík), Ján Albrecht (muž s tranzistorom), Alfréd Benčič (muž s okuliarmi)
    Jazyk
    slovenčina, čeština
    Anotácia
    Psychologický príbeh o chorobe jednotlivca a spoločnosti. Námet filmu vznikol na motívy poviedky Jána Johanidesa Potápača priťahujú pramene mora.
    A psychological drama of the illness of an individual and the illness of the society.
    PH – všeobecné (tematické)
    slovenské hrané filmy
    PH – druh, žáner, forma
    hrané filmy
    filmy pre kiná
    filmové adaptácie literárnych predlôh
    psychologické filmy
    zakázané filmy
    dlhometrážne filmy
    35 mm filmy
    Filmové lokácie – exteriéry
    Bratislava (Slovensko)
    Praha (Česko)
    Brno (Česko)
    Poznámky
    Dušan Hanák ako jediný z režisérskej generácie debutujúcej na konci 60. rokov [Hanák, Havetta, Jakubisko] prešiel viacročnou skúsenosťou dokumentaristu. V rokoch 1967-69 prerušil pre nakrúcanie svojho hraného debutu prácu na svojich dokumentárnych projektoch. Film 322 nakrútil podľa poviedky Jána Johanidesa s názvom Potápača priťahujú pramene mora [poviedka vyšla v zbierke Súkromie]. "Literárna postava kuchára Lauka nemala žiadne politické pozadie. Prišiel som s motívom viny hlavného hrdinu, ktorý sa kedysi angažoval v čistkách a v akcii združstevňovania a zaujal ma rozpor, že táto postava by mohla byť dobrým človekom... Pomáhal mi pri tom aj môj silný osobný pocit relativity hodnôt. Navyše, v tom období sa akosi nehodilo, aby vo filme mladého režiséra bol ústrednou postavou komunista. Moji kolegovia z "novej vlny" mali rovnako ako ja iné kritérium hodnôt - boli sme zameraní na život autentických ľudí z ulice a stranícki funkcionári k nim nepatrili," spomína na film Dušan Hanák. Aj napriek tomu, že scenár bol do výroby schválený už v roku 1967, nakrúcanie sa začalo až po okupácii Československa v roku 1968. Celý film sa realizoval v exteriéroch a v reáloch v Bratislave, v Prahe a v Brne. V marci 1969 videla film na súkromnej projekcii v Bratislave riaditeľka Medzinárodného filmového festivalu v Mannheime Fee Vaillant. Jednu filmovú kópiu tajne previezla do zahraničia a aj napriek nesúhlasu Československého Filmexportu uviedla tento film vo festivalovej súťaži. Film nakoniec získal Veľkú cenu mesta Mannheim spolu s americkým filmom režiséra Haskella Wexlera Medium Cool. Vo filme si okrem viacerých nehercov a známych postáv z bratislavských ulíc zahrali aj poprední českí a slovenskí herci Václav Lohniský, Josef Abrhám, Miroslav Macháček, František Zvarík a poľská herečka Lucyna Winnická [manželka režiséra Jerzyho Kawalerowicza]. (autor: R. Šmatláková, 2009)
    Ocenenie: Veľká cena mesta Mannheim (e.a. s filmom Medium Cool, r. H. Wexler) / Grosser Preis der Stadt Mannheim - 18. medzinárodný filmový týždeň Mannheim 1969 / 18. Internationale Filmwoche Mannheim 1969
    Ocenenie: Hlavná cena a Zlatý klinec v kategórii tzv. trezorových filmov režisérovi Dušanovi Hanákovi za filmy 322, Ja milujem, ty miluješ, Obrazy starého sveta - Dni českého a slovenského filmu Bratislava 1990

    Vo filme sa hovorí slovensky a česky.

    Ukončená identifikácia hercov.

    V závere úvodných titulkov uvedené: Vyrobil Slovenský film Štúdio hraných filmov Bratislava - Koliba Tvorivá skupina A. Marenčin - K. Bakoš Laboratóriá Bratislava.
    Výkon práv výrobcu: Slovenský filmový ústav.

    Dĺžka komponovanej hudby: 31 min. 25 sek.
    Súvisiaci názov
    rozšírený názov: Tristodvadsaťdva [slo]
    preklad názvu: 322 [eng]
    Názov diela (heslo)
    322 [film] (1969)
    Štáb
    Réžia: Dušan Hanák
    Autor literárnej predlohy: Ján Johanides
    Autor námetu podľa literárnej predlohy: Ján Johanides; Dušan Hanák
    Scenár: Dušan Hanák
    Spolupráca na scenári: Ján Johanides
    Kamera: Viktor Svoboda
    Hudba: Ladislav Gerhardt
    Dramaturgia: Nataša Tanská
    Architekt: Anton Krajčovič
    Návrhy kostýmov: Zlatica Bollová
    Umelecký maskér: Emília Bobeková
    Strih: Alfréd Benčič
    Zvuk: Ondrej Polomský
    Vedúci výroby: Gejza Maráky
    Pomocná réžia: Klotilda Kováčová
    Asistenti réžie: Igor Dobiš; Igor Turis
    Asistent kamery: Marián Bielik
    Výtvarná spolupráca: Jan Meisner
    Asistent architekta: Miloš Kalina
    Vedúci výpravy: Oskar Havlík
    Kostymér: Júlia Morvicová
    Zástupca vedúceho produkcie: Jiří Hlošek
    Skript: Judita Fatulová
    Fotograf: Zuzana Mináčová
    Odborná spolupráca: Ivan Kuzma
    Spolupracovali: Karel Slach; Milan Kovačič; Vladimír Kavčiak; Anna Hroššová; Andrej Šufliarsky; M. Borzová-Patinas
    Tvorivá skupina: I. tvorivá skupina Albert Marenčin - Karol Bakoš
    Hudba (realizácia)
       Dirigent: Štěpán Koníček
       Hudbu nahral: Filmový symfonický orchestr

Slovak Film Database

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.